Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on 2023.

Juoksujalkaa

  Pitkästä aikaa innostuin hölkkäämisestä.  Olin luullut etten enää jaksaisi juosta yhtään, mutta mitä vielä.  Nopeus on hiipunut ja kestävyyskin kai.  Kestävyyttä saa lisää, kun vain harjoittelee.  Ei se ole iästä kiinni.  Vatsalihaksetkin olen talven aikana saanut vahvistumaan jumpan avulla, nyt sitten on vuorossa juoksukestävyys.  Ikääntyvän, niin kuin nuoremmankin on otettava alku rauhallisesti.  Ei se lisää kestävyyttä, kun romahtaa lenkkipolulle mahalleen henki hapatuksessa.  Pienin matkalisäyksin minunkin kannattaa edetä.  Portaat on yksi hyvä tapa liikkua.  Niitä alkaakin olla monessa paikassa.  Siellä ei ketään katso nurjasti jos levähtelee välillä henkeä vetäen. Tasamaalla hiljaa kiiruhtaen jaksaa paremmin.  Reipas kävelykin takaa hyvän kunnon.  Minä vain olen aina ollut hölkkääjä.  Olen vain luullut, ettei eläkeläisen kunto kestä hölkkäämistä.  Kestää kyllä.   Hölkkäys täristää luitakin sopivasti.   Monesti olen kuullut viisauden: ei matka tapa vaan vauhti.  Vuorotellen käve

Hyvinvointilaite käytössä

  Hyvinvointilaite Wello2 on ollut minulla käytössä vasta pari viikkoa, enkä voi sanoa mitä se tekee pitkään käytettynä.  Uskoin mainoksiin sen verran, että oli pakko tilata ja kokeilla.  Ensimmäiset tuntemukset olivat ihan positiiviset.  Yskäni helpotti parin käytön jälkeen.  En ole allerginen, eikä minulla ole astmaa.   Luulisin, että laite helpottaa kostuttaen limakalvoja ja vahvistaa keuhkoja.  Liman kertyminen hengitysteihin voi johtua monista asioista.  En osaa sanoa mistä oma vaivani johtuu.  Kaikkea pitää kokeilla jos vaiva helpottuisi.    https://www.nordicbreathing.com/mista-lima-muodostuu-hengitysteihin Höyryhengitys on ollut aina hyvä konsti flunssan ja nuhan hoidossa.  Tämä laite on mennyt astetta pidemmälle.  Siinä on vastus keuhkojen vahvistamiseksi.  Sen käyttö pitää olla säännöllistä, jotta se tehoaisi.  Alussa useammin, jatkossa vähän harvemmin.   Ihmiset ovat erilaisia ja vaivat samoin.  Joku saa apua eri tavalla, kuin toinen.  Vaivoja ei voi vähätellä vaikka ne eivä

Liikuntaa jaksamisen mukaan

  Laitoin vähän itselleni plussia ja miinuksia liikunnasta ja tavoitteista.  Jossain olen onnistunut, jossain taas olisi vielä kehitettävää.  Koskaan ei saa olla liian tiukka itselleen.  On päiviä jolloin kaikki onnistuu ja taas päiviä, kun ei onnistu mikään. -  Tavoitteena oli uimalasien käyttöön ottaminen, ei onnistunut. + Olen kuitenkin käynyt uimassa aika säännöllisesti. - Tarkoitus oli liikkua päivittäin, en saanut aina itseäni liikkeelle. + 3-4 kertaa viikossa on omasta mielestäni eläkeläiselle hyvä saavutus. - Venytellä pitäisi päivittäin, en ole venytellyt. + Lihaskuntoa olen pitänyt hyvin yllä, myös vatsalihaksia - Lupasin liikkua enemmän pyörällä,  talvea riitti yllättävän pitkälle. +  Olen sentään ottanut pyörän jo käyttöön Kävelyä olen harrastanut ja ihaillut luontoa.  Ihan lähelle lintuja ja kauriita ei pääse, mutta kauempaakin niitä voi ihailla kameran läpi.  https://www.pori.fi/vapaa-aika/liikunta/liikuntapaikat/uimahallit-ja-rannat/keskustan-uimahalli/ Vatsalihaksia pys

Pyöräillen

  Pyöräilykausi on alkanut ja olen vienyt pyöräni ulkoilemaan jo muutaman kerran.  En mitään pitkiä lenkkejä vaan ihan hyötypyöräilyä.  Jumppaan ja asioille muuten.  Säät ovat oikulliset tänä keväänä.  Pyörätiet ovat vielä osittain jäässä. Jäiset kohdat ovat vähän ongelmallisia, kun en ole vuosiin harrastanut talvipyöräilyä ja olen tullut hiukan araksi.  En ilman kypärää lähde pyöräilemään ja uusi kypärä on ostettuna.  Auttaa se ainakin tuntemaan jonkun verran turvallisuutta vaikka  muut luut ovat enemmän vaarassa, kuin pääkallo. Kaatuminen on kova isku päähään voi menettää vaikka henkensä. Pyöräilyssä alapäähän taas kohdistuu jo matkalla aikamoisia vaikutuksia.  Ainakin näin ikääntyvänä pyöräilijänä tuntuu välillä hankalaltakin. Estrogenivoiteet auttavat.  Gynegologi neuvoi käyttämään voidetta myös emättimen ulkopuolella.  Olen kokeillut ja se auttaa jonkun verran. Pyöräilyä en silti lopeta vaan yritän keksiä keinoja haittojen vähentämiseen.  Pehmusteet ja satulan oikea asento voi aut

Peltohiihtolenkki

  Hiihtokelit ovat olleet todella huonot.  Vettä ja lämmintä säätä on riittänyt.  Haluan lähteä hiihtämään omalta ovelta ja se on ollut mahdotonta.  Eilen sain toteutettua pienen suksimislenkin lähipelloilla.  Olen nimenomaan peltohiihtäjä, hiihto on minulle ulkoilua sukset jalassa.  Latuja ei tietenkään ollut.  Lunta oli aika vähän, joten hiihtäminen onnistui, kun alla oli vähän suojalunta.  Hiihtelin pellonreunaa ja ihmettelin eläinten jälkien paljoutta.  Ne liikkuvat eri aikaan kuin ihmiset.  Rusakot, kauriit ja ketut.  Ihmiset eivät enää tohdi lahteä laduttomille pelloille.  Pitäisi aina olla koneladut.   Kaupunkien liepeillä on peltoa ja puistoalueita ulkoiluun.  Ei tarvitse lähteä suksia autossa kuljettamaan monien kilometrien päähän.   Minulla on vielä normaalit voideltavat sukset, joihin sipaisen vähän pitovoidetta ja suihkaisen luistoa päihin.  Ne kuljettavat minua hitaalla vauhdilla eteenpäin. Olen kyllä haaveillut karvasuksista, mutta ne ovat minulle liian kalliit.  Taidan h

Kävellen kuntoa

  Kävely on uskoakseni vanhin liikuntamuoto, jota kaikki käyttävät.  Toiset vähemmän, toiset enemmän.  Kävelystä saa paljon iloa, kun sen yhdistää asioimiseen ja päivittäiseen liikkumiseen.  Minulla on 6 km kaupunkiin kotoa ja sen käveleminen molempiin suuntiin tuntuu vähän liian raskaalta.  Kyllä sen pystyy kulkemaan, olen senkin tehnyt.  Varsinkin jos toimittaa vielä asioinnit niin se ei ole enää nautittavaa.  Jompaan kumpaan suuntaan kyydissä niin  tuntuu mukavammalta.  Nytkin siitä tuli aika mojova summa askeleita. Olen normaalissa kävelyssäni asettanut tavoitteeksi 6000 askelta, joka on tämänikäiselle eläkeläiselle tarpeeksi.  Tosin en pääse siihen tavoitteeseen joka päivä.  Joten tälläinen päivä on ihan mukava välillä suorittaa.   https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikuntalajit-ja-liikkumismuodot/kavely/ Reppu selkään niin pienet ostokset kulkevat mukana.  Suurissa kaupungeissa pääsee kulkemaan hyvin linja-autoilla jonkun matkaa.  Pienemmissä täytyy suunnitella reitti ja aika