lauantai 24. maaliskuuta 2018

Hankikantohiihto

Hankikantohiihto pelasti täysin hiihtokauteni.  Porissa ei näillä lähikulmilla viitsinyt lähteä hiihtämään.  Viime kerralla sai jo väistellä multaa ja hevosenpaskoja.

Pohjois-Satakunnassa on vielä täysi talvi.  Talvilomapäivät osuivat kerrankin oikeaan kohtaan.  Kyllä kannatti lämmittää koko talven kylmänä ollut mökki.  Pakkanen oli kovettanut hanget pelloilla ja lunta oli vielä runsaasti.  

Hiihtelin hankia ja metsäteitä.  Nimenomaan hiihtelin.  Ei se ollut mitään hampaat irvessä hiihtämistä, vaikka hiihtelyssä hiki tulikin.

Nautin talvinäkymistä ja pysähtelin vilkuilemaan ympärilleni.  Minua ei pelota liikkuminen metsässä.  Näin paljon hirven ja peuran jälkiä.  Kai siellä joku petoeläinkin liikkuu, kun saaliseläimiäkin on.

Pelloillakin oli nautinnollista sujutella ilman uppoamisia.  Tunsin meneväni oikein vauhdilla eteenpäin.  Pientä lasketteluakin sai harrastaa, kun pellot ovat usein rinteessä, kallellaan jonnekin päin.  Aurata oikein piti, ettei olisi mennyt liian vauhdikkaasti.  Hankikantoja ei pääse kokemaan edes joka talvi.  En ole pitkään aikaan hiihtänyt monena päivän peräkkäin.  Lihakset kipeytyivät normaalisti, ei liikaa.  Nyt jaksaa taas tehdä työpäiviä jonkun aikaa.



torstai 15. maaliskuuta 2018

Aineenvaihdunta lopahtaa jos ei liiku

Aineenvaihdunta hidastuu vanhetessa, se on fakta.  Pitäisi lisätä liikuntaa, mutta ei välttämättä jaksa.  Oravanpyörä on valmis.  Liika syöminen on pääsyy lihomiseen.  Lihominen taas aiheuttaa laiskistumista.  Vaikea on hypätä pois siitä oravanpyörästä.  Lohdullisesti luin artikkelin, jossa sanottiin iäkkäämmillä painoindeksi voi olla pari- kolme numeroa isompi.  Ei välttämättä tarvitse olla nuoruuden mitoissa, kun ikä alkaa kutosella.

Ruokavalion muuttaminen terveellisemmäksi voi aloittaa hiljalleen.  Oma tuntemus kertoo paljon siitä, mikä on itselle hyväksi.  Jos kahvin juonti aiheuttaa vaivoja, sydämentykytystä tai unettomuutta, silloin voi jättää joka toisen kupin juomatta.  Minä pidän kahvista ja juon sitä n. neljä mukillista päivässä.  En juo kahvia kovin myöhään, tuntuu, että se vie unen.  Ostin kokeiltavaksi kofeiinitonta kahvia ja olen korvannut sillä yhden mukillisen päivässä.  Se maistuu ihan kahvilta.  Siinä saa kahvin hyödyt, mutta jos närästää, silloin sekään ei käy.  Närästys ei johdu kofeiinista.


Seniori-ikäiset joutuvat usein pohtimaan ruokavaliota vanhetessaan.  Elimistö ei kestä enää kaikkea, mitä sinne päivittäin tuppaa.  Silloin voi harventaa haitallisia ruokia.  Mitään ei tarvitse lopettaa jos ruoka ei aiheuta kovia kipuja.  

Liikunta onkin se vaikeampi juttu.  Siinä on ajoittain minunkin otettava käyttöön lahjonta ja kiristys, kuten lapsenkasvatuksessa.  

Lajikirjoa on ainakin lisättävä.  Joskus ei kiinnosta lenkkeily, silloin on lähdettävä uimaan tai pyöräilemään.  Aina olisi hyvä olla takataskussa uusi laji tai halu kokeilla jotain muuta.  Kaikenlainen liikkuminen aktivoi aineenvaihduntaa.



maanantai 5. maaliskuuta 2018

Mittareita liikkumiseen

Testiohjelmien lataaminen puhelimeen on helppoa.  Tuleeko niitä sitten käytettyä, se on toinen juttu.  Automaattisesti käynnistyvä askelmittari on kaikkein helpoin juttu.  Sellainen löytyi ainakin Samsung puhelimesta, nimeltään S Health.  Muita toimintoja en ole siitä ohjelmasta käyttänyt.  

Latasin puhelimeeni suositun Sports Trackerin.  Siinä pitää valita laji, juoksu tai kävely, ennen kuin se alkaa mitata.  Ohjelma mittaa matkan gbs:n avulla.  En ole siihen vielä tarkasti tutustunut kuinka hyvin se mittaa askeleet.  Matkan mittaus on hyvä juttu, kun ei aina mene samaa reittiä.  Tietysti muutaman kuukauden aikana ehtii kiertää lähimmät reitit moneen kertaa, joten matkat on aika pian selvillä.


Luulin, ettei varsinaista aktiivisuusmittaria saa ladattua puhelimeen, mutta turha luulo, sellainen on jo keksitty.  En aio kokeilla miten se toimii.  


Aktiivisuudesta on pidettävä itse huolta, jos se menee siihen, että pomppaa ylös, kun kone piippaa, ollaan jo hakoteillä. 

Askelmittareita on paljon ja kaikenlaisia.  Minullakin on niitä ollut muutama.  Vyötärölle laitettava mittari pysyy mukana hyvin ja on ehkä varmempi mittari kuin puhelimissa olevat, ainakin oman kokemukseni mukaan.  Puhelimen mittari saattaa olla liian herkkä, mukaan tulevat kaikki pienetkin liikahdukset.  Tosin ovat nekin liikkumista. 


Liikuntaan tulee mittausten avulla lisää mielenkiintoa jos aktiivisuus alkaa hiipua.  Liikkumaan voi lähteä mitatakseen kuinka pitkä se pisin lenkki olikaan, minkä jaksoin hölkätä.



Kevättä kohti mennään ja kunto pitäisi saada nousuun.