sunnuntai 19. tammikuuta 2020

Uusi tai vanha harrastus kannattaa aloittaa

Tammikuu on otollinen aika aloittaa uusi liikuntaharrastus.  Se pasahti minunkin päähäni jostain lehtijutusta tai mainoksesta.  Olen joskus vuosia sitten käynyt aktiivisestikin jumppatunneilla liikuntaseurassa.  Harrastus jotenkin lopahti huonon tarjonnan, laiskuuden ja väsymyksen vuoksi.  Silmäilen joka syksy ja tammikuussa olisiko seuralla mitään minulle sopivaa tarjontaa.  Nyt sain silmiini tunnin, jossa liikutaan ryhmässä, ei aerobiciä vaan retrobiciä.  



Minun uusi harrastukseni on siis uusvanha harrastus.  Ei uuden opettelua vaan vanhoja tuttuja askelsarjoja.  V-askel, tiimalasi, chase, keinu ja askelta eteen ja taakse.  Väliin pyörähdys.  Hyvin pysyin mukana ja hiki tuli.



Kolmen vartin liikuntahetki oli ihan riittävä, kun koko ajan liikuttiin.  Minulla tosin oli liian painavat tossut ja hankinkin seuraavaa tuntia varten kevyemmät.  Ihan voimistelutossuissa ei kannata lähteä mukaan, aerobictossut ovat kevyet, mutta tukevammat.

Liikuntamuotoja löytyy jokaiselle, ulkona ja sisällä, yhdessä tai yksinään.  Kenenkään ei tarvitse jäädä vaille omaa liikuntamuotoa.


Vaikka hinta tuntuikin aika isolta 80€ kevätkausi niin tällä rahalla saa käydä monessakin ryhmässä viikossa jos vain kunto kestää.  Noin kymmenen kertaa tekee 8€/kerta.  Se riippuu ihan itsestä kuinka monta kertaa käy.  Ilmaiseksi voi käydä lenkillä tai jumpata kotona, mutta oman kokemuksen mukaan on tehokkaampaa jumpata ryhmässä.  Ei kehtaa kovin kauaa seisoskella lattialla, kun muut ahertavat hiki tukassa.