Siirry pääsisältöön

Liikuntaa jaksamisen mukaan

 Laitoin vähän itselleni plussia ja miinuksia liikunnasta ja tavoitteista.  Jossain olen onnistunut, jossain taas olisi vielä kehitettävää.  Koskaan ei saa olla liian tiukka itselleen.  On päiviä jolloin kaikki onnistuu ja taas päiviä, kun ei onnistu mikään.

-  Tavoitteena oli uimalasien käyttöön ottaminen, ei onnistunut.

+ Olen kuitenkin käynyt uimassa aika säännöllisesti.

- Tarkoitus oli liikkua päivittäin, en saanut aina itseäni liikkeelle.

+ 3-4 kertaa viikossa on omasta mielestäni eläkeläiselle hyvä saavutus.

- Venytellä pitäisi päivittäin, en ole venytellyt.

+ Lihaskuntoa olen pitänyt hyvin yllä, myös vatsalihaksia

- Lupasin liikkua enemmän pyörällä,  talvea riitti yllättävän pitkälle.

+  Olen sentään ottanut pyörän jo käyttöön

Kävelyä olen harrastanut ja ihaillut luontoa.  Ihan lähelle lintuja ja kauriita ei pääse, mutta kauempaakin niitä voi ihailla kameran läpi. 


https://www.pori.fi/vapaa-aika/liikunta/liikuntapaikat/uimahallit-ja-rannat/keskustan-uimahalli/

Vatsalihaksia pystyy harjoittamaan lepotuolissakin.  Olen joka päivä nostellut jalkojani vatsalihaksia jännittäen ja jalkoja nostaen 250 kertaa.  Kumma kyllä, vaikutus näkyy viikossa.

https://youtu.be/vyP4TwMDTr0

Luulen, että ikääntyessä lihasten kunto on kaikkein tärkeintä.  Pääsee sängystä ja lattialta ylös jos on sinne tuupertunut.  Ei ole niin tärkeätä jos ei jaksa joka päivä kävellä 10000 askelta tai pyöräillä joka paikkaan.




Kommentit

Sanna sanoi…
Minä saan kovasti inspiraatiota ja motivaatiota siitä, kun luen näitä blogeja. Minä yritän tehdä parhaani, että saisin liikuttua mahdollisimman paljon. Olen myös kokeillut paljon erilaisia lajeja. Viimeisimpänä innostuksena on ollut padelin pelaaminen. Nyt onkin oma kestävä Babolat padelmaila etsinnässä, niin paljon innostuin lajista. https://masterpadel.fi/padelmailat/

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mietelauseita ja kannustusviestejä liikuntaan ja elämään

Lentävät lauseet ja tsemppihuudot voivat auttaa kestämään liikunnan rasituksia.  Ajatuksia voi kehittää pitemmällekin.  Laitoin tähän muutaman mietelauseen kirjastani Lyhyttavaraa.  Näitä ajatuksia voi käyttää liikuntaan yhtä hyvin kuin muuhunkin elämään.  Sinnikkyydestä kaikki menestys lähtee.  Luovuttaminen vaikuttaa jo seuraavaan koitokseen, keskeyttäminen on helpompaa.  Juoksemisessa ja oluen juonnissa on jotain samaa, sietokyky kohoaa harjoitellessa.   Tekemisen puute aiheuttaa vaivoja enemmän kuin kiire tai askarteleminen mieleisessä työssä.   Energia kumpuaa sisältä, kun on tehtävä tärkeitä päätöksiä.  Liika aika venyttää päätöksentekoa.    Elämä on lyhyttavaraa, pientä ja punnitsematonta oleilua.  Elämä on joskus ylellistäkin, mutta useimmiten halpaa ja pientä.  Kaikki tuntevat paljon huutoja ja kehoituksia kentiltä ja kilpailuista. Vanhat sanonnat ovat käytössä ja niitä voi muuttaa mieleisikseen tilanteen mukaan.  Hyppää lenkillä kuin Sipi ripillä, on yksi sanonta, jota voi kä

Pirulanvuori

Lähellä asuminen ei auta, että tuntisi lähiseutujen luontokohteet.  Vihjeiden ja suosittelujen kautta löytää katsomattomia paikkoja. Porin Lavian ja Suodenniemen rajalla oleva Pirulanvuoren näkötorni oli tällainen kohde.  Nyt se tuli korkattua. Suuntasimme sinne kauniina kevätpäivänä.  Sinne pitääkin mennä lumettomana aikana koska siellä ei ole talvikunnossapitoa.  Kauniit helmiketjussa olevat järvet ovat perisuomalaista maisemaa.  Tämä maisema on kuvattuna euron kolikon toisella puolella.  Kävely 250 m sorattua tietä ja parit portaat oli noustava päästäkseen näkötornin juurelle.  Torni on rakennettu 2012 Suodenniemen Lions Clubin toimesta.  Kaunis metsä ympäröi tornia.  Kapuaminen, ensin polkua ja vielä portaita torniin, ei ollut kovin raskas.  Tietysti liikuntarajoitteiselle tämä paikka ei sovi. Torni on niin korkealla kalliolla, näkyy hyvin pitkälle.  Puiden latvat eivät ole esteenä, niin kuin monen tornin kohdalla.  Näin keväällä maisema oli vähän

Kokemus hermoratahieronnasta

Miten saisi yhdistettyä klassisen hieronnan, kalevalaisen jäsenkorjauksen ja hermoratahieronnan.  Olen kokeillut kaikkia vuosien aikana, viimeiseksi hermoratahierontaa.  Se tuntui sopivan minulle aivan erityisesti.  Lihakseni olivat kuin kireät kuin viulunkielet, johtuen huonosta lihashuollosta.  Vasta kolmannella hierontakerralla lihakset tuntuivat antautuvan käsittelyyn.   Kaiken kaikkiaan voin suositella hermoratahierontaa sellaisille, jotka eivät ole saaneet apua klassisesta hieronnasta.  Hermoratahieronnassa pyritään pääsemään vähän syvemmälle ja käsittely voi tuntua jopa hiukan epämiellyttävältä ensimmäisellä kerralla.  Sen vaikutus voi alkaa heti tai parin päivän kuluttua.  Lihaksia kuumottaa ja ne voivat vähän kipeytyäkin.  Tuntuu, että jotain lähtee liikkeelle lihaksissa.   http://www.terveysopisto.com/hermoratahieronta.htm   Porissa on muutama hermoratahierontaan keskittyvä yrittäjä.  Minä kävin Merja Sunin hoidossa. http://www.hermoratahierontapori.fi/   H