tiistai 18. tammikuuta 2022

Kohti normaaliaikaa

 Laskeuduin taas tänään pienen tauon jälkeen uima-altaaseen. Ensimmäinen päivä sulun jälkeen.  Vielä ei ollut ruuhkaa.  Innokkaimmat kävijät olivat paikalla. Kenties tämä korona tästä lievenee ja poistuu kuvioista.  Mielestäni voisi jo luopua rajoituksista parin viikon sisällä.  Rokotukset ovat jo niin pitkällä (minäkin saan kolmannen rokotuksen huomenna), että koronaan sairastuneet sairastavat lievän muodon.  


Tavallinen liikunta on tärkeää kaikille.  Jos on tottunut hoitamaan kuntoaan uimalla tai vesijuoksulla, sitä ei korvaa kävely liukkailla poluilla.  Hiihtokin on hankalaa Satakunnassa.  Lumikerros suli parissa päivässä.  Nyt on tällä hetkellä ehkä 5 cm lunta ja pakkasta.  Se ei oikein riitä nautinnolliseen hiihtoretkeen.  Kuntosalit saavat olla auki tällä hetkellä.  Ihmiset alkavat väsyä kaikenlaiseen poukkoiluun ja ovat alkaneet vaatia avaamista.

Tänä päivänä hallitus taas kokoontuu pandemian käsittelyyn.  Toivoisin järkeviä ratkaisuja.  Lapset ja nuoret on onneksi jo jätetty pois rajoituksista.    

Seuraavaksi  toivon teattereiden avautumista.  Minulla on yksi lippu odottamassa, toivottavasti en joudu sitä siirtämään.  Koulujen salit ovat listallani seuraavaksi oleva, pitäisi saada ne auki jumppaajille, kevätkausi on maksettuna.  Pieniä maksuja, mutta suuria meikäläiselle.

Palapelien kokoamista, ristikoiden täyttöä ja lukemista on ollut parin vuoden aikana tarpeeksi.  Nyt voisi jo lähteä liikkumaan joka lajissa.  Jumppaaminen youtube videoiden kanssa on tullut myös tutuksi.  Kivaa sekin on, mutta olohuone on aika pieni liikuntapaikka.




tiistai 28. joulukuuta 2021

Veden juomisen etuja

Veden juominen pitkin päivää tekee hyvää.  Olen juonut kymmeniä vuosia aamulla pari lasillista hapettunutta vettä tyhjään vatsaan. Jätän yöksi kannullisen vettä keittiöön ja nautin sen heti herättyäni. Se on minulle niin iskostunut rutiini, etten voisi sitä jättää pois vaikka yrittäisin.  Nyt haluan siirtää rutiinin koko päivälle.  Huomasin, että töissä ollessa join päivisinkin aika paljon, koska oli pakko pitää juomapullo mukana työpöydällä.  Nyt eläkkeelle siirtymisen jälkeen veden juominen on vähentynyt.

Veden juonti tekee kaikenlaista hyvää elimistössä.  1½ litraa silti riittää, ei pidä ahnehtia sitäkään.  Mm nämä edut löysin linkistä.  Olen nyt kokeillut veden juomisen lisäämistä ja huomasin jo viikon jälkeen olevani vähän pirteämpi.

 Auttaa kehoa pääsemään eroon myrkyistä ...

Parantaa aineenvaihduntaa. ...

Tukee painonpudotusta. ...

Lievittää närästysoireita ja ruoansulatushäiriöitä ...

Parantaa ihoa. ...

Tekee hyvää hiuksille.

 https://www.is.fi/terveys/art-2000005051885.html


Puhdas vesi on elinehto kaikelle elämiselle.  Suomessa on vielä kaikki hyvin sen suhteen.  Me voimme juoda vettä suoraan hanasta.  Hyvän veden saamiseen ei ole vaikeutta.  Pullovesi voi olla likaisempaa, kuin hanavesi, ainakin jos se kuljetetaan ulkomailta pitkien matkojen takaa.

Ikääntyessä veden juominen on ehkä vielä tärkeämpää kuin nuorena.  Aineenvaihdunta hidastuu ja ruoka kasaantuu vatsaan jos ei liiku ja nauti tarpeeksi nestettä.  Siinä on kohta suuressa oravanpyörässä.  Liikkuminen vähenee, en juo tarpeeksi, en jaksa liikkua kun vatsa on täynnä.  


Joulu on ohitettu ja suuret määrät kinkkua ja makeita herkkuja olen ahtanut mahaan.  Nyt olisi taas se aika, kun olisi nostettava itsensä sieltä sohvan uumenista ulos liikkumaan.  Juoda vettä ja syödä terveellisemmin.  Miksi se on aina niin vaikeaa.  Jokaisella on oma selityksensä, myös minulla.

maanantai 20. joulukuuta 2021

Poria pitkin ja poikin

 Oma kaupunki on hyvä tuntea.  Nyt korona-aikana se on vielä korostunut, kun rajoituksia on tullut ja tulee vastakin.  Ei auta jäädä kotiin makaamaan ja odottamaan läskin lisääntymistä.  Pääkaupunkiseutua kehutaan, kun sieltä pääsee muutaman kilometrin päästä luontoon.  Porissa ei tarvitse, kuin astua ovesta ulos.  Ainakin suuremmassa osassa kaupunkia.  Porin metsä on kaikille porilaisille tuttu paikka.  Se ei ole iso ala, siellä sijaitsevat tärkeimmät lenkkeilypaikat ja liikuntapaikat.  Nyt suunnitellaan uutta palloiluhallia vielä lisäksi.


Viitat on uusittu, ettei pääse eksymään.  Tosin, ei siellä eksy vaikka yrittäisi. Metsässä risteilee polkuja usealle liikuntatavalle.  Hiekoitettu polku juoksijoille ja kävelijöille, hiihtolatu, polut maastopyöräilijöille ja koiran kanssa liikkuville.  Monessa paikassa ei hiihtolatu ja talviuintiin avattu allas sijaitse samassa paikassa.  Allas ja saunat ovat auki kolmena iltana viikossa. Latua on auki muutama kilometri, se on merkattu lumella.  Lunta ei täällä vielä ole muualla.


Omat lähimaastoni ovat hienoja paikkoja myös.  Ruosniemi kallioineen ja metsineen on hieno paikka.


Ulkoilu on näinä aikoina turvallisinta liikuntaa.  Jos ei pääse menemään minnekään aina voi suunnitella  seuraavaa liikuntahetkeä.  


Tänään kävin kävelemässä sauvojen kanssa.  Seuraavaksi aion mennä uimaan jos korona suo.  

tiistai 14. joulukuuta 2021

Kaikenlaisia tyylejä uimahallissa

Porin vanha uimahalli

Uusi ja mahtava uimahalli saatiin 10 vuotta sitten.  Siellä olen viihtynyt.  Kloorin haju vähentyi huomattavasti.

https://www.pori.fi/liikuntapaikat/keskustanuimahalli

Selällään soutelija

Vyön kanssa kävelijä

Pohjassa kävelijä

Melkein rintauintia osaava

Kroolin kauhoja

Hitaasti uivat kuntouimarit

Nopeasti uivat kuntouimarit

Sukeltelija

Porealtaassa istuja

Altaassa jumppaaja

Kilpauimarit

Kaikki nämä tyylit ainakin löytyvät uima-altaan käyttäjistä hallissa.  Minäkään en osaa kunnolla uida, räpistelen rintauintia miten sattuu.  Toinen jalka ei millään taivu sammakkoasentoon ja uin toisinaan pää pystyssä.  Olen koittanut oppia pistämään pään veteen ja puhaltamaan nenän kautta ilmaa pois.  Toisinaan se onnistuu.  Olen hankkinut uimalasit, mutta en ole niitä kertaakaan käyttänyt, ehkä sitten joskus.


Kaikenlainen liikunta vedessä on hyväksi.  Vesi kannattelee kehoa ja tekee liikunnan vähän helpommaksi.  Porin uimahallissa on monenlaista allasta.  Suurikin väkimäärä mahtuu halliin, kun kaikki eivät mene samaan aikaan samaan altaaseen. 

Uimahalliin mahtuvat kaikki.  En ole huomannut mitään kärhämää.  Nopeammin uivat pääsevät ohi ja tilaa annetaan, viimeistään kohteliaasta pyynnöstä. 

Olen sitä monesti ihmetellyt, kun saunassa kävijöitä on aika vähän.  Tosin siellä on kolme saunaa, kaksi tavallista ja yksi höyrysauna.  Monet käyvät vain suihkussa.  Usein olen saanut löylytellä yksin tai parin muun kanssa.  Hienoa, ettei korona ole vielä tältä talvelta sulkenut uimahallia.

tiistai 30. marraskuuta 2021

Kakkostyypin diabetes

Kakkostyypin diabetes vaanii kulman takana aika monella ihmisellä, myös minulla.  Viimeisissä verensokerimittauksissa muutaman vuoden ajan on ollut hivenen nousussa olevia lukuja.  Olenkin ostanut itselleni jo silloin kotiin aloituspakkauksen mittausta varten.  Silloin tällöin mittailen lukemia.  Ostin sen Instrumentariumista.  Nykyisin niitä ei varmaan sieltä saa.  Diabetesverkkokaupasta olen ostanut liuskoja.

Työpaikoilta saa tarvikkeet varmaan ilmaiseksi.  Mielestäni oma tarkkailu auttaa selvittämään missä mennään.  Kyllä siihen kannattaa muutama kymppi satsata.


https://www.terveyskyla.fi/diabetestalo/diabeteksen-omahoito/diabetes-ja-sy%C3%B6minen/ruokavalio-tyypin-2-diabeteksessa

Pidän itselleni pari kertaa kuukaudessa mittauspäivän.  Käyn puntarissa, mittaan verenpaineen ja verensokerin.  Jos ne eivät ole nousseet edellisestä mittauksesta, mielialani on plussan puolella.  

Ruokavalio on kaiken perusta terveydessä, siis myös verensokerin laskemisessa ja sen pysyttämisessä terveellisissä rajoissa.  Olenkin moneen otteeseen koittanut vähentää liikaa sokeria sisältäviä tuotteita.  Se on vaikeaa, mutta ei mahdotonta, minullekaan.  Koitan uskoa siihen.

Löydän joskus tuotteita, jotka eivät sisällä paljoa sokeria.  Täytyisi olla kaupassa tarkempi ja lukea tuoteselosteita.  Joskus ne ovat niin pienellä tekstillä, ettei niitä selvitä ilman suurennuslasia.

Pidän paljon jogurteista ja ne sisältävät aimo annoksen sokeria.  Melkein ainoastaan maustamattomat jogurtit sisältävät sen annoksen sokeria, mikä on suositeltavaa. Eli alle 10 g/100g.  Joitakin silti löytyy.  Valmistajat ovat lähteneet kehittämään vähäsokerisia ja terveellisempiä tuotteita.  Kaikille pitää olla tarjolla ostettavaa, joten itse pitää olla tarkkana mitä suuhunsa pistää.  Herkutellakin voi, kohtuudella.  Paistoin rumia karjalanpiirakoita, kun niin teki mieli.










sunnuntai 7. marraskuuta 2021

Löydä ja liiku

 Hienointa liikuntaharrastuksessa on löytää uusia reittejä ja polkuja.  Niitä täytyy etsiä välillä kartoista, esitteistä tai ottaa vinkkejä toisten löytämistä kokemuksista.  Ihan parinkymmenen kilometrin säteellä asuinpaikasta voi löytää ns. aarteen.  Ensin voi mennä autolla tai polkupyörällä ja kävellä vasta sitten.  Tämä kuohuva kohina on Noormarkun Ruukin alueelta.  Sieltä lähtee kävelypolku metsään. Puistossakin voi kävellä jos ei metsässä viihdy.

Uusia kuntoilu - ja luontopolkuja tehdään uusien alueiden viereen, että asukkailla olisi kotiovelta lyhyempi matka liikkumaan.  Niistä hyötyvät muutkin.  




Metsään tehdyt kuntopolut ovat suojaisia ja voi ihailla sammaleista metsänpohjaa ja suuria puita.  Tämäkin oli ympärysmitaltaan kahden ihmisen sylin pituinen.


Kaupungissa voin tehdä omia reittejä.  Valloittaa oma kaupunginosa ja kaupunki vaikka katu kerrallaan.  Kartan voi ottaa apukeinoksi.  Siihen voi merkata mitkä kadut on tullut kierrettyä.  Kaupungissa on katuja paljon.  Niiden kävelemiseen voi mennä pidempikin aika.  Ei kannata kiirehtiä.  Silloin kun tympäisee, ettei ole mitään tekemistä voi lähteä kävelemään  uusia reittejä.


tiistai 2. marraskuuta 2021

Keskity yhteen asiaan kerrallaan

 Jos on levottomat jalat ja holtittomat kädet niin mitä siitä seuraa.  Yöt valvoo ja päivällä kaikki putoilee käsistä.  Minua ei onneksi levottomat jalat vaivaa, mutta holtittomat kädet kylläkin.   Siinä voi olla syynä monta asiaa.  Minulla on puristusvoima heikentynyt peukalon nivelrikon takia.   Minun pitäisi aina ottaa painavammasta esineestä kaksin käsin kiinni.  Toinen syy minulla on monen asian tekeminen samaan aikaan.  Silloin pyörin edestakaisin tehden välillä sitä ja välillä toista asiaa.  Kauhat lentelevät, astiat putoilevat, ruokaa roiskuu ja kissakin on ruokittava samaan aikaan.  

Ainoat asiat missä en mitään muuta tee samaan aikaan, ovat kirjoittaminen ja lukeminen.  Pitäisi muissakin hommissa keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.  Ei esimerkiksi pidä juosta portaita ja ottaa samaan aikaan kuvaa puhelimella.  Rähmällään sitä on seuraavaksi.

Rauhallisuus minunkin on saatava tekemisiini.  En ole enää niin notkea ja nopea, kuin nuorena.  Voikohon keskittymistä opetella muuten kuin joogan avulla?  Kyllä sitä voi ja siihen on netissä monta sivua valmiita ohjaamaan.  

Ainakin puhelin häiritsee minun  keskittymistäni paljon.  Yöksi toki jätän sen toiseen huoneeseen, mutta päivällä siihen tarttuu liiankin usein.  Se ei olisi niin tarpeellista ainakaan minulle, koska minulle henkilönä ei tule montaakaan viestiä päivässä tai edes viikossa.  Mainoksia ja facebookia ilman tulee ihan hyvin toimeen pitkänkin aikaa.  Toiset eivät tarvitse facea lainkaan. 

Pienen levottomuuden ja rauhattomuuden saan selätetyksi kävelylenkillä.  Maisemien katsominen kävellen tuo liikunnan lisäksi ratkaisun hankaliin asioihin tai ainakin helpottaa oloa.  Samoin tekee jostakin syystä tavaroiden järjesteleminen ja kaappien siivous.  Silloin tulee hiukan heitettyä jotain ylimääräistä pois.  Kai siinä menee jokunen huono ajatuskin samalla.




Kohti normaaliaikaa