keskiviikko 15. syyskuuta 2021

Jumppaa ja muutakin liikuntaa

 Ihanaa, kun korona on hellittänyt ja pääsin aloittamaan jumppaharrastukseni.  Kaksi kertaa olen ollut ja mukavalta tuntui.  Ensimmäisellä kerralla ei montaa ihmistä ollut uskaltautunut mukaan, mutta toisella kerralla jo oli puolet enemmän.  Menin nyt tällä kertaa muokkausjumppaan, ainakin aluksi. Voin sitten kokeilla talven mittaan jotain toistakin ryhmää.  Maksoin koko kauden kerralla 100€.  Se tuntuu paljolta kerralla maksettavaksi.  Sillä rahalla voi kuitenkin käydä niin monta kertaa viikossa kuin jaksaa.  Harvoin tulee käytyä kuin kerran viikossa, koska uintiharrastustakin on mukava jatkaa samoin ulkoilua.  Pyöräilyä ja hölkkää ei voi unohtaa.    

Ennen kuin toukokuu on lopussa ensi vuonna minulla voi olla tehtynä 108 harjoituskertaa.  Laskin kertoja olevan kolme kertaa viikossa.  



Vanhempanakin on hyvä olla kunnossa.  Kunnossa kaiken ikää on paras sanonta liikkuvalle ihmiselle.  Ikääntyneelle ja seniorille on paljon nimityksiä.  Kaikki ne ovat jotenkin negatiivisia nimityksiä.  Monilla on pelko vanhenemisesta ja minulla vähän on pelko  sairastumisesta ja joutumisesta toisten vastuulle.  Sekin antaa minulle potkua liikkua ja pitää huolta terveydestäni.  


Jumpassa liikun porukan mukana, mutta muuten liikun yksinäni.  Se ei ole minulle kauhistus.  Kaikki eivät lähtisi yksin mihinkään.  En ole yksinäinen vaikka liikun yksin.  Yksin voi lenkkeillä omia polkujaan, ei ole kaverin johdateltavissa.  Toki minäkin joskus saan kaverin lenkeilleni, eikä sekään hassumpaa ole.




torstai 19. elokuuta 2021

Venyen vertyy notkeammaksi

Etsin venyttelyohjeita olkapääkipuun ja luultavasti löysin nyt ohjeet, joiden avulla voin kuntouttaa olkapäätäni.  Kävin keväällä kalevalaisessa jäsenkorjauksessa ja sieltä sain apua, mutta unohdin jälleen venyttelyt ja olkapääni kipeytyi.  Kipuni ei ole varsinaisesti olkapään nivelissä vaan etupuolella, joka säteilee olkavarteen ja taakse.  Lihakseni ovat kenties jäykistyneet uinnissa, kun olen ollut laiska venyttelemään.  Lihakset vaan rasittuvat ja jäykistyvät harjoittelussa, ne pitäisi venytellä alkuperäiseen asentoon.

Nuorempana lihakset olivat tietysti paremmassa kunnossa.  Vanhuus ei tule yksin vaan kaverinsa jäykkyyden kanssa.  Pitääpä taas tsempata ja aloittaa päivittäinen venyttely.  Sain venyttelyllä kuntoon alaselkänikin.

https://askelterveyteen.com/nama-11-harjoitusta-karkoittavat-olkapaan-kivun/ 

Harjoitella voi niin paljon kuin terveys sallii, kun vain muistaa jälkihuollon.  Lepoa tarvittaessa ja lihasten kuntoutusta.  Lääkitystäkin välillä tarvitaan, kipugeeliä ja särkylääkettä.  Mahdollisemman vähän ja eikä jatkuvasti.  Pelkästään kipulääkkeiden avulla liikkuminen ei tuo iloa eikä parannusta.  Luotan siihen, jos lihaksille antaa mahdollisuuden lepoon ja palautumiseen venyttelyn avulla, ne parantuvat.  Ei tarvita mitään leikkauksia.  


Voimaa lisää lihaksiin ja venyttelyä jälkihoidoksi, siinä resepti.


maanantai 26. heinäkuuta 2021

Vierivät

 Sanotaan, että vierivä kivi ei sammaloidu.  En tässä iässä pidä enää itseäni vierivänä kivenä vaan parempi ilmaus on vierivä käpy.  Sekin on aika kestävä ja voi kerätä itseensä sammalta ja muuta töhkää, mutta kun vähän krapauttaa, niin kaikki ylimääräinen putoaa.  Käpy maatuu jossakin kohtaa niin kuin ihminenkin.  En halua jäädä tänne maan päälle ikuiseksi ajaksi.

Kaikenlaista sitä miettii lenkkiä tehdessä.  Ajatus voi suorastaan lentää korkeuksiin.  


Ajattelu on voimaa antava teko.  Se voi viedä pitkälle tavoitteissa.  Minun pitää melkein kaikki suunnitella etukäteen.  Lenkille lähtö, siivous, ostolista ja kaikki muut tekemiset.  Tuumaustunti ns. on pidettävä.  Yllättävät jutut ovat minulle monen hengähdyksen paikka, ennen kuin pääsen niistä eteenpäin.  On ihmisiä, jotka eivät katso käyttöohjeita tai tee matkasuunnitelmaa.  He vaan rientävät eteenpäin ja ottavat hämmästymättä kaiken tulevan vastaan.  He ovat varmaan niitä vieriviä kiviä, jotka puskevat esteistä läpi sammaltumatta.


Hannes Kolehmaisen patsaassa ei näy vieläkään sammalta.  Huippu-urheilijat voivat olla ääripäitä siinä suhteessa tai taiteilijat.  He  eivät  mieti aidan korkeutta vaan menevät ja tekevät.

Vierii hitaasti tai pysähdellen on mielestäni aina parempi, kuin vallan jumiutua paikoilleen.  Jos ei mikään muu liiku, kuin ajatus, niin sekin on vielä hyvä asia.


 

perjantai 16. heinäkuuta 2021

Mitä voi tehdä kuumassa auringonpaisteessa

 Kuuma auringonpaiste ei sovi kunnolla minulle.  Metsässä aamupäivällä pystyy hiukan lenkkeilemään.  Uinti on melkein ainoa liikuntamuoto, mitä pystyy pidempään tekemään. Sitä tuntuu moni muukin harrastavan, ainakin maauimalassa oli ruuhkaa.  Järvien rannoilla on enemmän tilaa. Kauhulla ajattelen tulevaisuutta jos tällaiset kesät ovat jatkuvia.  


Tuuletin on ollut ystäväni ja turvani päivin öin monta viikkoa.  Eihän se paljon viilennä, mutta hiukan heiluttaa ilmaa.  

Uinti on hyvä ja koko keholle sopiva.  Ei sitä aina tarvitse juosta ja hyppiä.  Kaloreita kuluu uidessa ja vaikka vain hiukan vedessä liikuskellessa ihan mukavasti.  Veden vastus tekee liikunnasta kaloreita kuluttavaa.  Olen nähnyt ihmisiä, jotka eivät harrasta vyön kanssa vesijuoksua vaan kävelevät pohjassa edestakaisin.  Senkin luulisi olevan hyvää liikuntaa.

Mustikoiden poiminta tällä kelillä voi olla suorastaan kidutusta.  Paarmat ja hyttyset seuralaisina, polttavan auringon lisäksi.  

Hikoilu on hyvä juttu aineenvaihdunnan kannalta, mutta liikahikoilu voi aiheuttaa nestevajausta yllättävän nopeasti.  Näin seniori-ikäisenä minulla on aina vesipullo lähettyvillä.  Jos ei juo tarpeeksi, kuivuu ja taju voi mennä.



Onneksi on luvattu vähän helpotusta säätilaan.  Sadetta kaivataan täällä lännessä.  Kiitos ei niin paljon, kuin Saksassa, mutta edes vähän.

https://yle.fi/saa/ennuste/



tiistai 22. kesäkuuta 2021

Laihdutus on tekniikkalaji

 Laihdutus on vaikeaa, sitkeyttä vaativaa ja kauan kestävää.  Laihdutuskuureja on satoja erilaisia.  Toiset ovat tehokkaampia, kuin toiset, mutta kaikkia ei pysty suorittamaan kauaa.  Kun laitoin "kuukkeliin" hakusanaksi laihdutuskuurit, niin vastauksia tuli 15900.  Eivät ne sentään kaikki eri kuureja olleet, mutta tietoa löytyy.  

Kirjoitin tässä muutama päivä sitten keto- ruokavaliosta, en päässyt ihan sinuiksi sen asian kanssa.  Vähän lempeämpää karppaamista voisin kestää pitemmän aikaa.  Löysin ainakin yhden hyvän siemenleipäreseptin  karppauskeittokirjasta.  Siemenien ainakin olettaisi oleva kuituisia ja terveellisiä. Pellavansiemenessä on 26,4 g/100g  

Laihdutuksessa tavoitteena on yleensä saada pelastusrengas omalta vyötäröltä pois.  Se vaatii aikaa ja rahaa.  Kaikki erikoistuotteet ovat nimittäin kalliimpia kuin normituotteet.  Ei niitä ole tarvis syödä silti sen enempää.  Totuushan on, että kaikki lihottaa jos niitä syö yli tarpeen.


Ravitsemusneuvojan Anna Hallén on kirjoittanut Karppaajan kotiruokaa keittokirjan ja sieltä löysin monta hyvää reseptiä siemenleivän lisäksi, joita aion kokeilla. 

Esim. ruskeaa kastiketta ilman jauhoja, coleslaw salaattia, kesäkurpitsaspagettia ja appelsiiniriisiä, jossa "riisinä" käytetään raejuustoa.

Kaikenlaista pystyy korvaamaan jollakin toisella ainesosalla ja ehkä huijaamaan itseäänkin.

Välillä saa silti retkahtaa ja nousta sitten alhosta ylös jatkamaan harjoituksia.  Minä retkahdin viikonloppuna ostamaan Brunbergin suukkoja, eihän niitä myydä kaupassa kuin 6 kpl laatikossa ja miten siinä sitten kävi, söin kaikki parin päivän aikana.  Siitä tuli taas oppia, älä osta jos laihdutat.

Hellepäiviä on ollut nyt muutama ja niihin tottumattomana olen ollut vähän luupallaan kuin kuihtunut kukka.  Liikunta on hankalampaa, kävelylenkillä metsässä väsyin ja hikosin enemmän kuin hölkkälenkillä.  Uiminen vähän virvoitti.  Liikuntamuodot pitää valita sään mukaan.  

Karppauksella ja liikunnalla olen saanut vaakaviisarin hivenen heilahtamaan vasemmalle.  Se antaa toiveen onnistumisesta, että voisin maata kyljelläni ilman tunnetta mahan valumisesta viereen.  Kissani ei ole siinä onnistunut.






torstai 10. kesäkuuta 2021

Uinti maistuu joka säässä ja paikassa

 Järvessä uiminen antaa erilaisen kokemuksen ja tunteen, kuin altaassa.  Olen nyt päässyt järviuimisen makuun.  Järvessä ei tule uitua pitkiä matkoja, ainakaan minulla.  Pelottaa lähteä paljon ulospäin rannasta.  Rannan suuntaisesti useimmiten uin.  Uiskentelu on mieluummin virkistäytymistä, onhan järvivesi viileämpää.  Olen koittanut totutella kylmäänkin veteen, ettei se haittaisi.


Maalaisjärvillä ei ole tungosta, siellä on tullut oltua oman seurueen kanssa tai yksin.


En ole millään tottunut uimalasien käyttöön.  Harjoittelen uidessa pään painamista välillä veteen, pistän silloin silmät kiinni ja puhallan ilmaa nenän kautta ulos.  En tiedä kuinka se oikeaoppisesti tehdään.  On siitä niskalle helpotusta, ettei koko ajan ui joutsenena pää pystyssä.  Käännän välillä selkäuintiin juuri sen takia.

Uima-altaassa uin matkaa.  Olen päässyt nyt 1600 metriin saakka.  Tavoitteeni on 2000 m.  Tavoitteen piti täyttyä jo talvella, mutta hallit olivat kiinni.  Tiedän, että pystyn sen uimaan, tavoite pysyy voimassa.

Maauimala avasi porttinsa ja olin siellä jo toisen avoinna olo päivänä polskimassa.  Siellä on vähemmän ratoja, kuin uimahallissa.  Kaikille aikuisille pitää lohkoa oma osansa yhdestä altaasta.  Vesijuoksijoille kaksi rataa, uimareille toiset kaksi ja toinen puoli allasta polskijoille ja hyppijöille.  

Uinti on haastavaa jos on paljon uimareita.  Siinä ei voi pitää vain omasta vauhdistaan kiinni.  On väisteltävä, hidastettava tai ohitettava eri vauhtia uivia.

Molemmissa uintipaikoissa on hyvät ja huonot puolensa.  Järvi: luonto ja rauhaa, koska omaa mökkirantaa ei ole.  Allas: turvallisuus, sauna ja lähellä kotia.  Huono puoli on välillä iso väkimäärä

.https://www.pori.fi/liikuntapaikat/maauimala


Onhan täällä Porissa joki ja Yyteri, ne eivät ole viime vuosina olleet minun uintipaikkojani.

maanantai 24. toukokuuta 2021

Keto - ruokavalio

 Lainasin kirjastosta ketoruokareseptejä sisältävän kirjan ja vähän innostuin siitä.  Se olisi juuri minulle sopiva ruokavalio.  Ainakin haluan kokeilla sitä.  Pystyn kyllä olemaan ilman perunaa, riisiä ja pastaa jonkun aikaa, mutta ilman leipää oleminen on hankalinta.  Aloitinkin reseptien kokeilemisen mantelijauhosta tehdyillä sämpylöillä.  Ne maistuivat hyviltä.  Jotain makeaa sisään niin ne menevät pullasta.  Niihin laitettiin aika paljon juustoa, joten ne maistuvat pelkästäänkin hyviltä.  Alku on lupaava.




Tämän kirjan on tehnyt Hellapoliisinakin tunnettu Kati Jaakonen ja Heli Rämäkkö, jonka reseptien pohjalta ruuat on valmistettu.

Reseptit olivat helppoja ja hyvin toteutettavia.  itse tietysti niitä voi muokata omaan makuunsa sopiviksi.  Esimerkiksi minä jätin näistä sämpylöistä pois sesaminsiemenet.

Seuraavaksi aion kokeilla broileria.  




Voi olla, että tämä jää kokeilun asteelle.  Toivon, että tästä jää jotakin erilaista ruokavaliooni.  Ainakin haluaisin vähentää vehnäisen leivän ja pullan syömistä. Ruokavalion tarkoitus on vähentää myös sokerin syöntiä, jota olen yrittänyt toteuttaa.  Tumma suklaa on sallittu ja makeutukseen myös eritrytoli ja stevia.

Ketogeeninen ruokavalio on yksi karppauksen muoto. Molemmissa vältellään hiilihydraaatteja. Ehkä ketodietissä mennään vähän pidemmälle.  Ainakin laihdutuksen aluksi se sopii, koska sen sanotaan sulattavan kehon rasvaa.  Muutaman kilon pudotus on hyväksi myös minulle.

 https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/aa061a42-a24b-40ec-83c5-ff7b935483a7

Ruokavalion kasviksiin kelpaavat kaikki maanpäälliset kasvit, juurekset eivät.  Liha, kala ja broileri mm. sopivat,  niistä saa  jo monenlaista ruokaa vain luovuus on rajana. 

Ilman ruokaa ei pysty olemaan.  Kaikilla on lupa ja oikeus syödä mitä haluaa.  Jos näillä ohjeilla tulee oman suun makuista ruokaa, miksi en tekisi niitä.  Jos aina syö vain yhdenlaista eikä kokeile toisia ruokia, niin mistä tietää, mikä on todella hyvää.







Jumppaa ja muutakin liikuntaa