tiistai 30. marraskuuta 2021

Kakkostyypin diabetes

Kakkostyypin diabetes vaanii kulman takana aika monella ihmisellä, myös minulla.  Viimeisissä verensokerimittauksissa muutaman vuoden ajan on ollut hivenen nousussa olevia lukuja.  Olenkin ostanut itselleni jo silloin kotiin aloituspakkauksen mittausta varten.  Silloin tällöin mittailen lukemia.  Ostin sen Instrumentariumista.  Nykyisin niitä ei varmaan sieltä saa.  Diabetesverkkokaupasta olen ostanut liuskoja.

Työpaikoilta saa tarvikkeet varmaan ilmaiseksi.  Mielestäni oma tarkkailu auttaa selvittämään missä mennään.  Kyllä siihen kannattaa muutama kymppi satsata.


https://www.terveyskyla.fi/diabetestalo/diabeteksen-omahoito/diabetes-ja-sy%C3%B6minen/ruokavalio-tyypin-2-diabeteksessa

Pidän itselleni pari kertaa kuukaudessa mittauspäivän.  Käyn puntarissa, mittaan verenpaineen ja verensokerin.  Jos ne eivät ole nousseet edellisestä mittauksesta, mielialani on plussan puolella.  

Ruokavalio on kaiken perusta terveydessä, siis myös verensokerin laskemisessa ja sen pysyttämisessä terveellisissä rajoissa.  Olenkin moneen otteeseen koittanut vähentää liikaa sokeria sisältäviä tuotteita.  Se on vaikeaa, mutta ei mahdotonta, minullekaan.  Koitan uskoa siihen.

Löydän joskus tuotteita, jotka eivät sisällä paljoa sokeria.  Täytyisi olla kaupassa tarkempi ja lukea tuoteselosteita.  Joskus ne ovat niin pienellä tekstillä, ettei niitä selvitä ilman suurennuslasia.

Pidän paljon jogurteista ja ne sisältävät aimo annoksen sokeria.  Melkein ainoastaan maustamattomat jogurtit sisältävät sen annoksen sokeria, mikä on suositeltavaa. Eli alle 10 g/100g.  Joitakin silti löytyy.  Valmistajat ovat lähteneet kehittämään vähäsokerisia ja terveellisempiä tuotteita.  Kaikille pitää olla tarjolla ostettavaa, joten itse pitää olla tarkkana mitä suuhunsa pistää.  Herkutellakin voi, kohtuudella.  Paistoin rumia karjalanpiirakoita, kun niin teki mieli.










sunnuntai 7. marraskuuta 2021

Löydä ja liiku

 Hienointa liikuntaharrastuksessa on löytää uusia reittejä ja polkuja.  Niitä täytyy etsiä välillä kartoista, esitteistä tai ottaa vinkkejä toisten löytämistä kokemuksista.  Ihan parinkymmenen kilometrin säteellä asuinpaikasta voi löytää ns. aarteen.  Ensin voi mennä autolla tai polkupyörällä ja kävellä vasta sitten.  Tämä kuohuva kohina on Noormarkun Ruukin alueelta.  Sieltä lähtee kävelypolku metsään. Puistossakin voi kävellä jos ei metsässä viihdy.

Uusia kuntoilu - ja luontopolkuja tehdään uusien alueiden viereen, että asukkailla olisi kotiovelta lyhyempi matka liikkumaan.  Niistä hyötyvät muutkin.  




Metsään tehdyt kuntopolut ovat suojaisia ja voi ihailla sammaleista metsänpohjaa ja suuria puita.  Tämäkin oli ympärysmitaltaan kahden ihmisen sylin pituinen.


Kaupungissa voin tehdä omia reittejä.  Valloittaa oma kaupunginosa ja kaupunki vaikka katu kerrallaan.  Kartan voi ottaa apukeinoksi.  Siihen voi merkata mitkä kadut on tullut kierrettyä.  Kaupungissa on katuja paljon.  Niiden kävelemiseen voi mennä pidempikin aika.  Ei kannata kiirehtiä.  Silloin kun tympäisee, ettei ole mitään tekemistä voi lähteä kävelemään  uusia reittejä.


tiistai 2. marraskuuta 2021

Keskity yhteen asiaan kerrallaan

 Jos on levottomat jalat ja holtittomat kädet niin mitä siitä seuraa.  Yöt valvoo ja päivällä kaikki putoilee käsistä.  Minua ei onneksi levottomat jalat vaivaa, mutta holtittomat kädet kylläkin.   Siinä voi olla syynä monta asiaa.  Minulla on puristusvoima heikentynyt peukalon nivelrikon takia.   Minun pitäisi aina ottaa painavammasta esineestä kaksin käsin kiinni.  Toinen syy minulla on monen asian tekeminen samaan aikaan.  Silloin pyörin edestakaisin tehden välillä sitä ja välillä toista asiaa.  Kauhat lentelevät, astiat putoilevat, ruokaa roiskuu ja kissakin on ruokittava samaan aikaan.  

Ainoat asiat missä en mitään muuta tee samaan aikaan, ovat kirjoittaminen ja lukeminen.  Pitäisi muissakin hommissa keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.  Ei esimerkiksi pidä juosta portaita ja ottaa samaan aikaan kuvaa puhelimella.  Rähmällään sitä on seuraavaksi.

Rauhallisuus minunkin on saatava tekemisiini.  En ole enää niin notkea ja nopea, kuin nuorena.  Voikohon keskittymistä opetella muuten kuin joogan avulla?  Kyllä sitä voi ja siihen on netissä monta sivua valmiita ohjaamaan.  

Ainakin puhelin häiritsee minun  keskittymistäni paljon.  Yöksi toki jätän sen toiseen huoneeseen, mutta päivällä siihen tarttuu liiankin usein.  Se ei olisi niin tarpeellista ainakaan minulle, koska minulle henkilönä ei tule montaakaan viestiä päivässä tai edes viikossa.  Mainoksia ja facebookia ilman tulee ihan hyvin toimeen pitkänkin aikaa.  Toiset eivät tarvitse facea lainkaan. 

Pienen levottomuuden ja rauhattomuuden saan selätetyksi kävelylenkillä.  Maisemien katsominen kävellen tuo liikunnan lisäksi ratkaisun hankaliin asioihin tai ainakin helpottaa oloa.  Samoin tekee jostakin syystä tavaroiden järjesteleminen ja kaappien siivous.  Silloin tulee hiukan heitettyä jotain ylimääräistä pois.  Kai siinä menee jokunen huono ajatuskin samalla.




sunnuntai 3. lokakuuta 2021

Syksyllä on paras aika aloittaa liikunta

 Jos ei vielä ole aiemmin harrastanut liikuntaa ulkona, syksy on paras aika aloittaa.  Kauniit keltaiset ja punaiset värit tuovat silmien kautta virkistystä elämään.  Raikas sää antaa happea keuhkoille ja sen myötä koko keholle.  



Huomasin taas kerran ettei pidä pukea liikaa lenkille lähtiessä.  Tuuli oli kylmä ja navakka ja puin pipon lisäksi toppatakin päälleni.  Aukeilla alueilla ne olivat ihan hyvät, mutta metsätielle mennessä huomasin heti puiden suojaavan tosi hyvin.  Hiki alkoi nousta pintaan.  Jouduin melko nopeasti aukaisemaan vetoketjua ja ottamaan pipoa välillä pois päästä.  Olen tehnyt saman virheen monta kertaa enkä ole vieläkään oppinut.  Varsinkaan, kun olen harvemmin kaukana kotoa tai mökiltä.  Sinne olisi helppo palata hakemaan lisävarustetta.


Sain lenkistä silti sitä mitä olin mennyt hakemaan.  Liikuntaa ja hyvää oloa.  Väreistä aivan häikäistyin auringon lisäksi.  Näitä hetkiä voi muistella myöhemmin sateen läiskyessä ikkunoihin.  Vaikka vaatetta ei niin paljon tarvitsekaan laittaa päälle, hyvät kengät ovat tarpeen.  Meidän mökin läheisyyteen metsäteille on ajettu niin karkeaa sepeliä tai soraa, ettei sinne voi kovin ohutpohjaisilla tossuilla voi mennä.  Minulla onkin kävelylenkeille maastokengät  ja hölkkälenkilläkin hyväpohjaiset tossut.  Varusteet pitäisikin olla tarkoituksen mukaiset eri liikuntamuotoihin.  




Ruskaretkille ei tarvitse tänä syksynä lähteä Lappiin saakka.  Jokaisen liikkujan lähistöllä on nyt värien sinfoniaa.  Se ei kauan kestä.  Ensi viikoksi on jo luvassa sadetta.  Sateet ja tuulet riepottelevat lehdet maahan ja silloin alkaakin toinen "hieno" ulkoilumuoto, haravoiminen.


keskiviikko 15. syyskuuta 2021

Jumppaa ja muutakin liikuntaa

 Ihanaa, kun korona on hellittänyt ja pääsin aloittamaan jumppaharrastukseni.  Kaksi kertaa olen ollut ja mukavalta tuntui.  Ensimmäisellä kerralla ei montaa ihmistä ollut uskaltautunut mukaan, mutta toisella kerralla jo oli puolet enemmän.  Menin nyt tällä kertaa muokkausjumppaan, ainakin aluksi. Voin sitten kokeilla talven mittaan jotain toistakin ryhmää.  Maksoin koko kauden kerralla 100€.  Se tuntuu paljolta kerralla maksettavaksi.  Sillä rahalla voi kuitenkin käydä niin monta kertaa viikossa kuin jaksaa.  Harvoin tulee käytyä kuin kerran viikossa, koska uintiharrastustakin on mukava jatkaa samoin ulkoilua.  Pyöräilyä ja hölkkää ei voi unohtaa.    

Ennen kuin toukokuu on lopussa ensi vuonna minulla voi olla tehtynä 108 harjoituskertaa.  Laskin kertoja olevan kolme kertaa viikossa.  



Vanhempanakin on hyvä olla kunnossa.  Kunnossa kaiken ikää on paras sanonta liikkuvalle ihmiselle.  Ikääntyneelle ja seniorille on paljon nimityksiä.  Kaikki ne ovat jotenkin negatiivisia nimityksiä.  Monilla on pelko vanhenemisesta ja minulla vähän on pelko  sairastumisesta ja joutumisesta toisten vastuulle.  Sekin antaa minulle potkua liikkua ja pitää huolta terveydestäni.  


Jumpassa liikun porukan mukana, mutta muuten liikun yksinäni.  Se ei ole minulle kauhistus.  Kaikki eivät lähtisi yksin mihinkään.  En ole yksinäinen vaikka liikun yksin.  Yksin voi lenkkeillä omia polkujaan, ei ole kaverin johdateltavissa.  Toki minäkin joskus saan kaverin lenkeilleni, eikä sekään hassumpaa ole.




torstai 19. elokuuta 2021

Venyen vertyy notkeammaksi

Etsin venyttelyohjeita olkapääkipuun ja luultavasti löysin nyt ohjeet, joiden avulla voin kuntouttaa olkapäätäni.  Kävin keväällä kalevalaisessa jäsenkorjauksessa ja sieltä sain apua, mutta unohdin jälleen venyttelyt ja olkapääni kipeytyi.  Kipuni ei ole varsinaisesti olkapään nivelissä vaan etupuolella, joka säteilee olkavarteen ja taakse.  Lihakseni ovat kenties jäykistyneet uinnissa, kun olen ollut laiska venyttelemään.  Lihakset vaan rasittuvat ja jäykistyvät harjoittelussa, ne pitäisi venytellä alkuperäiseen asentoon.

Nuorempana lihakset olivat tietysti paremmassa kunnossa.  Vanhuus ei tule yksin vaan kaverinsa jäykkyyden kanssa.  Pitääpä taas tsempata ja aloittaa päivittäinen venyttely.  Sain venyttelyllä kuntoon alaselkänikin.

https://askelterveyteen.com/nama-11-harjoitusta-karkoittavat-olkapaan-kivun/ 

Harjoitella voi niin paljon kuin terveys sallii, kun vain muistaa jälkihuollon.  Lepoa tarvittaessa ja lihasten kuntoutusta.  Lääkitystäkin välillä tarvitaan, kipugeeliä ja särkylääkettä.  Mahdollisemman vähän ja eikä jatkuvasti.  Pelkästään kipulääkkeiden avulla liikkuminen ei tuo iloa eikä parannusta.  Luotan siihen, jos lihaksille antaa mahdollisuuden lepoon ja palautumiseen venyttelyn avulla, ne parantuvat.  Ei tarvita mitään leikkauksia.  


Voimaa lisää lihaksiin ja venyttelyä jälkihoidoksi, siinä resepti.


maanantai 26. heinäkuuta 2021

Vierivät

 Sanotaan, että vierivä kivi ei sammaloidu.  En tässä iässä pidä enää itseäni vierivänä kivenä vaan parempi ilmaus on vierivä käpy.  Sekin on aika kestävä ja voi kerätä itseensä sammalta ja muuta töhkää, mutta kun vähän krapauttaa, niin kaikki ylimääräinen putoaa.  Käpy maatuu jossakin kohtaa niin kuin ihminenkin.  En halua jäädä tänne maan päälle ikuiseksi ajaksi.

Kaikenlaista sitä miettii lenkkiä tehdessä.  Ajatus voi suorastaan lentää korkeuksiin.  


Ajattelu on voimaa antava teko.  Se voi viedä pitkälle tavoitteissa.  Minun pitää melkein kaikki suunnitella etukäteen.  Lenkille lähtö, siivous, ostolista ja kaikki muut tekemiset.  Tuumaustunti ns. on pidettävä.  Yllättävät jutut ovat minulle monen hengähdyksen paikka, ennen kuin pääsen niistä eteenpäin.  On ihmisiä, jotka eivät katso käyttöohjeita tai tee matkasuunnitelmaa.  He vaan rientävät eteenpäin ja ottavat hämmästymättä kaiken tulevan vastaan.  He ovat varmaan niitä vieriviä kiviä, jotka puskevat esteistä läpi sammaltumatta.


Hannes Kolehmaisen patsaassa ei näy vieläkään sammalta.  Huippu-urheilijat voivat olla ääripäitä siinä suhteessa tai taiteilijat.  He  eivät  mieti aidan korkeutta vaan menevät ja tekevät.

Vierii hitaasti tai pysähdellen on mielestäni aina parempi, kuin vallan jumiutua paikoilleen.  Jos ei mikään muu liiku, kuin ajatus, niin sekin on vielä hyvä asia.


 

Kakkostyypin diabetes