perjantai 22. toukokuuta 2026

Sauvakävelylle metsään

 Sauvakävely on hyvä lisä liikuntapaletissa.  Se on aavistuksen verran tehokkaampaa, kuin normaali kävely.  Pistää kädetkin liikkeelle.  Metsäteillä on kaikkein mukavinta kävellä.  siellä ei ole muita ihmisiä.  Yleensä ottaen hiljaista, paitsi korpit ja tikat tuottavat ääniä.  Sauvojen ei tarvitse olla kovin kummoiset.  Riittää kun ne ovat sopivan mittaiset: oma pituus * 0,68 tai omasta pituudesta pois n. 55 cm.


Vauhtia voi lisätä tai vähentää oman kunnon mukaan.  Niiden kanssa on voi venytellä jos paikat jäykistyvät.  En usein liiku sauvojen kanssa ja aloin loppumatkasta vähän väsyä.  Tosin syynä oli liiallinen vaatetus.  Lähtiessä oli aika kylmä ja tullessa kylvin hiessä. Tämä nyt ei kovin pitkä matka ollut, joten vika oli varmaan vaatetuksessa.


Näin alkukesästä on mukava mennä metsään.  Luonto heräilee ja kuntoilu on mukavaa.

perjantai 8. toukokuuta 2026

Laihdutus vaatii kärsivällisyyttä

 Olen ehkä viimeinkin löytänyt tavan saattaa laihdutus alulle.  Tarkoitus on päästä n.8 kilosta irti.   Olen ennenkin koittanut kaikenlaista.  Keto ruokavalio on minulle liian rankka, koska pidän perunasta ja leivästä.  Nyt olen löytänyt VHH.n eli vähähiilihydraattisen ruokavalion.  Minun ei tarvitse lopettaa kaikkea vaan VÄHENTÄÄ.  Voin ottaa yhden perunan silloin tällöin ja  vaikka rakastamani ruisleipäsiivun päivittäin.  Kunhan en ahmi niitä kahmalokaupalla.  Pari kiloa on nyt mennyt kuukauden sisällä.  Vaihdoin myös makeutetut jogurtit rasvattomaan maustamattomaan jogurttiin.  Laitan makeudeksi hiukan hilloa, hunajaa tai hedelmää.

Olen löytänyt vihanneksia ja juureksia, jotka eivät sisällä niin paljon hiilihydraatteja.  Olen nauttinut paistetusta varhaiskaalista ja juureksista.  Tässä yhtenä päivänä tein vihanneskeittoa kinkkusuikaleilla maustettuna.  Mukana oli porkkanaa, purjoa, ruohosipulia ja perunan sijasta maa-artisokkaa.  Se oli hyvää.  Kesäkurpitsa on myös hyvää ja kelpaa moneen.

Maa-artisokka – Wikipedia

Sitä voi vaikka itse kasvattaa.  Kasvattaminen on helppoa, mutta sitä saa kaupasta melkein koko vuoden.


Kevät on hyvä aika pistää alulle uusia juttuja.  Kannattaa olla armollinen itselleen.  Kerran päivässä voi ottaa kahvin kanssa pullaa.  Vaaleaa leipää löytyy vähähiilarisena.  Liikuntaa pitää harrastaa, pelkkä ruokavalio ei riitä.  Jokainen oman kuntonsa mukaan.  Kaikille ei sovi kaikki kuurit.  Pitää löytää itselleen se oikea.

Lähden siitä, että jos tai kun repsahtaa niin ei muuta kuin seuraavana päivänä alkaa uudestaan.  Vähähiilihydraattiset tuotteet ovat hyväksi myös diabeetikoille.

Sauvakävelylle metsään