maanantai 18. marraskuuta 2019

Dash - ruokavalio terveellisempään elämään

Nyt tuli tämä akka siihen vaiheeseen, että olisi otettava itseään niskasta kiinni ja jätettävä huonot ruoka - aineet vähemmällä.  Verenpaine on koholla, enkä haluaisi vielä lääkkeisiin mennä.  Luin alla olevasta artikkelista Dash- ruokavaliosta.

Siinä on selkeästi ilmoitettu annosten määrä päivässä esim. 2000 kcal ruokavaliossa.  Tietysti painoarvo on hedelmillä ja kasviksilla ja hyvillä rasvoilla, mutta annoskoot ovat tarkeitä.  

Esimerkiksi näin:

  • Kalaa sekä vähärasvaista lihaa tai kanaa korkeintaan 6 annosta päivässä
DASH-ruokavaliossa yksi annos kanaa, lihaa tai kalaa on vain 30 grammaa. Siten esimerkiksi 5 annosta kanaa, lihaa tai kalaa päivässä on 150 grammaa.
Kananmunat lasketaan DASH-ruokavaliossa tähän kategoriaan. Yksi kananmuna on yksi annos. Munia suositellaan DASH-ruokavaliossa syötävän korkeintaan 4 viikossa
https://suomenterveysravinto.fi/blogi/verenpaineen-alentaminen-ruokavaliolla/

Tämä on minusta selkeä ohjelma minunkin seurata.  Syön ja teen vähän kaikkea mutu - tuntumalla.  Kenties tämän ohjelman avulla pystyisin terveellisempään ruokavalioon.  On tietysti kaikille hyväksi syödä tervellisemmin.

Ruokavalio ei ole ainoa tapa laskea verenpainetta.  Liikunta ja stressittömyys tuo hyviä tuloksia.  Kai se on niin, että tasapainoinen elämä, hyvä ravinto, liikkuminen ja uni saavat jos ei nyt ihmeitä niin askelia parempaan suuntaan. 


Elämä on kuin tämä jätkänkynttilä, palaa hetken suurella liekillä, hiipuu ja muuttuu tuhkaksi.  

Kaikki on loppujen lopuksi itsestä kiinni.  Mitä haluaa loppuelämältään, haluaako kulkea dosetti mukana ja kulkea lääkärissä vai onko elämällä vielä minulle annettavaa.