Unen parantaminen

Huonosti nukutun yön jälkeen mietin aina, että mistä se johtuu.  Minulle tärkein syy on yleensä, kuinka raskas työpäivä on ollut.  Vaikka ei särje mistään erityisesti, niin lihakset eivät rauhoitu.  Parin tunnin kääntyilyn jälkeen haen miedon särkytabletin ja se yleensä auttaa.  Voi olla, että se on tekee vain plasebomaisen teon.  Pääasia on kuitenkin, että se auttaa. 
 
Kuuma huone on toinen, mikä ei ole hyväksi nukkumiselleni.  Hikisenä piehtaroiminen sängyssä tekee vihaiseksi.  Peittoa pois ja päälle, siinä on yleensä yön kulku.  Olen huomannut, mitä raskaammin syön, sitä enemmän hikoan.  Aivan kuin ruuan energia poistuisi ihon kautta.  Siinä on osatotuus.  Ikkuna auki nukkuminen on yksi ratkaisu.  On parempi hengittää kun on viileätä.  Hyvien hetkien ajatteleminen rauhoittaa mieltä.
 
 
 
 
Tuliset ja vähän vähemmänkin tuliset ruuat aiheuttavat hikoilua.  Raskaat ruuat kuten pizzaa ei saisi syödä myöhään.  En syö kovin myöhään.  Koitan ajoittaa iltapalan niin, että valvon vielä pari tuntia iltapalan jälkeen. 
 
Kuorsaaminen keskeyttää unen toisinaan.  Sitä ei välttämäti itse huomaa, miten se vaikuttaa.  Siihen on monia ratkaisuja.  Kevyt kuorsaus ei haittaa mitään.  Jos kuorsaukseen liittyy uniapneaa, se vaatii tutkimuksia.  Kaikenlaista tietoa kuorsauksen poistamisesta löytyy, kun nettiä kaivaa.  Monet keinot ovat vain rahastusta.  Pitempiaikaiseen apuun tarvitaan järeämpiä keinoja.  Leikkaus, purentakiskot, laihduttaminen.  Suihkeet ja nenäliuskat eivät ole tehokkaita keinoja.
 
 
 
Unen määrä on erilainen kaikilla ihmisillä.  Toinen on tyytyväinen kuuteen tuntiin, toinen vaatii kahdeksan.  Pääasia on tietysti unen laatu.  Ei joka yö tarvitse nukkua kahdeksaa tuntia, vähemmälläkin pärjää.  Univelka pitemmällä aikavälillä aiheuttaa muutakin kuin harmaita hiuksia.
 
 

 
 

Kommentit

Suositut tekstit