sunnuntai 17. kesäkuuta 2018

Jano lähtee alkoholittomallakin

Alkoholittomat oluet ovat hyvä tapa huijata suuta ja vatsaa.  En ole vuosikausiin juonut humaltuakseni, pari olutta saunan jälkeen on ollut tarpeeksi.  Olen nyt ajatellut,että senkin tavan voisi jättää pois. Olen maistellut alkoholittomia oluita ja ne ovat ihan mukavan makuisia. Pidän oluen mausta, en alkoholin vaikutuksesta. Vähentämällä määrää, vähenee myös kalorit. Alkoholittomissa oluissa ei ole ollut mainittavia makueroja, ainakaan lagereissa.  Tummia oluita en ole maistellut.



Jos laskee,että vuodessa on 52 lauantaita ja joka lauantai juo kaksi olutta tekee se jo yli sata tölkkiä  kurkkuun kaadettuna. Alkoholittomassa oluessa on jonkun verran vähemmän kaloreita kuin keskioluessa. Yleensä vielä jano kasvaa juodessa. Seurassa tulee juotua enemmän. Juhannuskin on tuossa tuokiossa. Juhlat kasvattavat juomisen määrää edelleen. Minulle tuntuisi sopivan alkoholiton vaihtoehto. Sen avulla jano lähtee yhdellä purkillisella.


keskiviikko 13. kesäkuuta 2018

Vanha jaksaa heilua

Ainakin köyden varassa.  Tuppauduin jälkeläisten seuraksi Huikee- seikkailuradalle.  Se sijaitsee Yyterin lomakylän viereisessä metsässä.  Vähän epäilin jaksamistani, mutta muutaman radan jaksoin kiivetä ja liukua vaijereita pitkin.  Turvallista se oli, ei siinä mitään. Korkeus minua eniten häiritsi.  Vähän kun on korkean paikan ahdistusta.  Rohkeasti kun vaan päästi itsensä lentoon ja liitoon, niin mukavaltahan tuo tuntui. Kaikkien piti ensin suorittaa harjoitteluradan pätkä, ennen kuin pääsi varsinaisille radoille.

Hyvää ja tehokasta liikuntaa valjaissa killuminen oli.  Tasapainoa ja jonkun verran käsivoimia liikunta tarvitsi.  Turhaan aikuiset pelkäävät osallistumista temppuiluun.  Jos on jotain kipuja tai ongelmia kropan kanssa, silloin ei pidä lähteä radalle.  Minä pidin tästä liikuntatavasta.  Joskus pitää varmaan uusia keikka.



Ohjaajat seurasivat koko ajan tapahtumia ja auttoivat ongelmissa.  Alussa he jopa kiristelivät valjaita ja neuvoivat miten niihin pukeudutaan.  Toiset käyvät tämän kaltaisissa paikoissa monet kerrat.  Vaihteluna liikuntaan tämä ainakin oli hieno kokemus.

sunnuntai 10. kesäkuuta 2018

Nykyajan vaeltajat

Mieli halajaa nomadiksi, mutta paikallaan oleminen on tapa ja pakko.  Kesäisin sitä voi hiukan harrastaa nykyaikaisesti autolla ja muilla kulkupeleillä.  Autoillessa huomaa ihmisten liikehdinnän paikalta toiselle ilman mitään suurempaa päämäärää.  Tapahtumasta toiseen tai muuten vain.  Poikkeillaan tienvarsilla oleviin kuppiloihin tai maisemia ihailemaan.  Kenenkään ei ole mikään pakko enää liikkua tavaraa hakien muille paikkakunnille.  Omasta asuinpaikasta löytyy kaikki tarpeellinen.  Ihminen liikkuu tylsyyden karkoituksen takia ja elämyksiä hakien.  Joskus niitä löytyy, toisinaan ei.


Kristallirannan leirintäalue Säkylässä oli tupaten täynnä asuntovaunuharrastajia ja mökkeilijöitä.  Rannan äärellä on mukava leirinuotiolla tavata tuttuja ja tuntemattomia kulkijoita.  

Leirintäalueet eivät oikein minua kiehdo, mutta isolla Pyhäjärvellä olisi mukava viettää aikaa.  Ilman saaria se näyttää todella isolta.



Pienen autolla ajellen tehdyn retken jälkeen voi palata kotiin suunnittelemaan seuraavaa minivaellusta.  Aina niissä mieli hiukan piristyy ja saa voimaa arkeen.

tiistai 5. kesäkuuta 2018

Maalaisteitä mummiksella

Maaseudun tiet ovat useimmiten sorateitä ja nyt vielä kovin pölyisiä kuivan sään takia.  Mutkia ei ole oiottu eikä mäkiä madallettu.  Siellä ei ohutrenkaisilla pyörillä ole mikään nautinto pyöräillä.  Sen takia minulla onkin käytössä vahvarenkainen ajopeli.  Sitä myytiin nimikkeellä citypyörä.  Ihan se on kuin perusmummis, mutta vahvemmilla renkailla.  Se on oiva peli möykkyisille metsäteille ja sorapinnalle.


Sillä kun päästelee mäkiä alas, niin ei tunnu pienet kivet persuksiin asti.  Muutama vaihde siinä on, että mäkiä pääsee polkemaan istuen satulassa.  Vauhdin hurmaan siinä ei oikein pääse, mutta ehtiipä katsella maisemia.  Maaseudulla ei ole paljon liikennettäkään, joka häiritsisi.




Aina kannattaa poiketa isommalta tielta pienille metsäteille.  Niissä ei eksy, kun palaa takaisin samaa tietä.  Luonnon monimuotoisuutta silmäilee ihan mielikseen.  Mökki on minulla tukikohtana ja sieltä päin olen kiertänyt kymmenien kilometrien lenkkejä.  Mäkiä alas ja ylös, vaihtelua vauhdissa ihan riittävästi.  

keskiviikko 30. toukokuuta 2018

Lonkkien takia asento ja asenne kuntoon

Luekelin artikkelia studio55 sivulta.  Ikää tulee ja kaikenlaisia vaivoja.  Artikkelin tietona oli, että on neljä tapaa millä välttää lonkkaleikkaus.  Ei ollut mikään uutinen, että ne ovat: painonhallinta, liikunta, sopiva liikunta vaivoista huolimatta ja avun hakeminen ajoissa.

https://www.studio55.fi/terveys/article/4-tapaa-varmistaa-ettet-koskaan-joudu-lonkan-tekonivelleikkaukseen/6160122

Toiset menevät heti lääkäriin tai fysioterapeutille, kun tuntee kipuja, toiset sinnittelevät viimeisillä voimillaan työpäivän toisensa jälkeen vaikka sattuu ihan sairaasti.  Kultainen keskitie on tässäkin, varmaan hyvä juttu.

Oikeassa asennossa seisominen on ensimmäinen asia, johon pitäisi kiinnittää huomiota.  Pelkästään toisella jalalla seisominen vinossa pitempään aiheuttaa todennäköisesti kipuja.  Välillä näkee ihmisiä, jotka seisovat ihan mutkalla ässän lailla.  Siihen syyllistyn itsekin.  Ei mikään ihme, että lonkassa ja niskassa juilii.

Nuorena vielä kestää minkälaisia asentoja vain, ikääntyessä vaivat kertaantuvat.  Menemällä peilin eteen seisomaan ja ottamalla vakioasennon, näkee kuinka väärin seisoo.

Tietysti on hienoa, että leikkauksella saadaan lonkat kuntoon, mutta vielä hienompaa olisi jos ei tarvitsisi leikkaukseen mennä.  Terveenä eläkkeelle on hyvä slogan, kun siihen vielä lisää vauhtia vanhuuteen, niin elämä sujuu loppuun saakka ilman toisten apua.

Suomen sadan vuoden kunniaksi jaettu kuusi on vielä näin pieni, mutta hyvällä hoidolla sekin kasvaa vankaksi tukkipuuksi.  Ihminenkään ei pärjää ilman hoitoa pitkäikäiseksi.





maanantai 21. toukokuuta 2018

Pieniä onnen hetkiä lisää

Pienet onnen hetket antavat voimia jatkaa eteenpäin.  Päätökset oman terveyden parantamiseksi voivat olla uuden elämän alku ja voi saada lisää pieniä onnen hetkiä.  Kaikista kirjoista mielenterveyden ja onnellisuuden parantamiseksi löytyy paljon hyvia asioita.  Jokainen voi tehdä omia listoja, mistä tulee hyvä mieli tai olo parantuu edes vähän.  


Minäkin tein oman listani asioista jotka ilahduttavat omaa olotilaani, kun ottaa päähän joku asia.  Kaikkea ei voi tehdä joka päivä, silloin voi ottaa listasta yhden asian joka auttaisi juuri sinä päivänä.

  •  menen joka päivä liikkumaan
  •  vähennän jokaisena päivänä jonkun syömäni kaloripommin
  •  vietän paljon päihteetöntä aikaa
  • luen kirjoja
  • kuuntelen hyvää musiikkia
  • otan luonnon huomioon
  • teen jotain omin käsin

Listaa voisi jatkaa loputtomiin.  On paljon asioita, joita voisi kokeilla ensimmäistä kertaa.  Mielenterveyden kunto on tärkeä asia.  Minulla ja useimmilla muilla se on vain satunnaisia pahan olon tunteita.  Joillakin se menee sairauden puolelle, jolloin ei pärjää ilman apua.


Sen takia on hyvä, että mielen pitämiseksi tyytyväisenä tehdään jotain.  Mielelle ja keholle pitää antaa materiaalia, millä pitää itsensä kunnossa.




tiistai 8. toukokuuta 2018

Pyöräily jatkuu

Auto minulla taas on käytössä, mutta pyöräily jatkuu.  Ison kipinän pyöräilyyn antoi Kilometrikisa.


Yritysten henkilökunnat haastettiin pyöräilemään kesän läpi.  Aina saa hiukan virikettä lisää, kun seuraa oman joukkueen menestymistä kilometrien keräilyssä.  Siinä ei ole kuin voittajia.  En tiedä jaetaanko kisassa palkintoja tai muita huomionosoituksia.  Parantuva polkemiskunto antaa mielenvirkeyttä ja jaksamista lisää.  Minä en ole kovin hanakka työmatkapyöräilyyn, mutta muuten vapaa - ajalla on hauskaa kiertää vähän pidempää lenkkiä.  Ehkä se työmatkapyöräilykin alkaa kiinnostaa, kun oikein tulee lämpimiä kesäpäiviä.



Viimeksi 15 km pyörälenkillä kulutin yli 700 kaloria.  Se oli suorastaan huippua minulle.  Puhelimessa oleva Sport Tracker kirjaa pyöräilymatkan ja ajan.  Sitä ei tarvitse erikseen miettiä. 

Aurinkoisina päivinä on helppo lähteä pyöräilemään, ei tarvitse erikoisia varusteita.  Kypärä päähän, vesipullo mukaan ja polkemaan.  

Pyöräilyasento joskus tuottaa vaikeuksia.  Kädet väsyvät, jännitän ilmeisesti niitä liikaa tai hartioissa kiristää.  Pieni pysähtely antaa käsille lepoa ja taas jaksaa jatkaa.





Jano lähtee alkoholittomallakin

Alkoholittomat oluet ovat hyvä tapa huijata suuta ja vatsaa.  En ole vuosikausiin juonut humaltuakseni, pari olutta saunan jälkeen on ollut...