sunnuntai 9. helmikuuta 2020

Voituotteiden käyttö pienemmäksi

Rasva on hyvä renki, mutta huono isäntä.  Näin vanhaa sananlaskua lainatakseni.


Oma keho on kokeilulaboratorio, jonka avulla voi kokeilla mitä mikin tuote vaikuttaa.  Olen nyt koettanut tehdä pieniä muutoksia päivittäiseen ruokavalioon esim. rasvan käyttöön.  Olen ollut käyttämättä rasvaa leivän päälle, siis mitään rasvaa.  Aikaa on mennyt kuukausi.

Samalla olen lisännyt yhden tehokkaamman liikuntakerran viikossa.  1,5 - 2 kg on lähtenyt.  Eli ei se helpolla lähde. Liikunta pitää  olla suhteellisen rasittavaa.  Hengästyä pitää ja kesto on pidempi kuin omalla tavallisella liikuntakerralla.

Rasvaa tulee levitettyä päivän aikana n. 5-10 g.  Jos ei nyt yhdelle leivälle, parille kolmelle.  Siitä kertyy kuukaudessa: 5*30 on 150 g.  Tietysti paistamiseen käytetty voi lisää grammoja.  Siitä en ole luopunut.

Oivariinin olen korvannut lehtisalaatilla.  Se antaa makua muun päällysteen kanssa.  Olen myös paahtanut leipää.  Siihen ei tarvitse lisätä kuin kurkkua ja maukas leipäsiivu on valmis kahvin kanssa nautittavaksi.

Tie on tuskallinen ja pitkä.  Ei voi odottaa painon laskevan muutamassa kuukaudessa jos sitä on kerännyt 10 vuotta tai kauemmin.  Näinkin lyhyen ajan ja pienen painonpudotuksen avulla olen huomannut positiivisia muutoksia.  

Loppupäätelmänä voin todeta, että pienet muutokset auttavat suuria muutoksia tulemaan.  Muillakin on samoja ongelmia, joista on selvittävä.  Kukaan ei ole yksin.  Joillakin on vain muutama kilo, toisilla taas enemmän, jotka jo aiheuttavat terveysongelmia.



sunnuntai 19. tammikuuta 2020

Uusi tai vanha harrastus kannattaa aloittaa

Tammikuu on otollinen aika aloittaa uusi liikuntaharrastus.  Se pasahti minunkin päähäni jostain lehtijutusta tai mainoksesta.  Olen joskus vuosia sitten käynyt aktiivisestikin jumppatunneilla liikuntaseurassa.  Harrastus jotenkin lopahti huonon tarjonnan, laiskuuden ja väsymyksen vuoksi.  Silmäilen joka syksy ja tammikuussa olisiko seuralla mitään minulle sopivaa tarjontaa.  Nyt sain silmiini tunnin, jossa liikutaan ryhmässä, ei aerobiciä vaan retrobiciä.  



Minun uusi harrastukseni on siis uusvanha harrastus.  Ei uuden opettelua vaan vanhoja tuttuja askelsarjoja.  V-askel, tiimalasi, chase, keinu ja askelta eteen ja taakse.  Väliin pyörähdys.  Hyvin pysyin mukana ja hiki tuli.



Kolmen vartin liikuntahetki oli ihan riittävä, kun koko ajan liikuttiin.  Minulla tosin oli liian painavat tossut ja hankinkin seuraavaa tuntia varten kevyemmät.  Ihan voimistelutossuissa ei kannata lähteä mukaan, aerobictossut ovat kevyet, mutta tukevammat.

Liikuntamuotoja löytyy jokaiselle, ulkona ja sisällä, yhdessä tai yksinään.  Kenenkään ei tarvitse jäädä vaille omaa liikuntamuotoa.


Vaikka hinta tuntuikin aika isolta 80€ kevätkausi niin tällä rahalla saa käydä monessakin ryhmässä viikossa jos vain kunto kestää.  Noin kymmenen kertaa tekee 8€/kerta.  Se riippuu ihan itsestä kuinka monta kertaa käy.  Ilmaiseksi voi käydä lenkillä tai jumpata kotona, mutta oman kokemuksen mukaan on tehokkaampaa jumpata ryhmässä.  Ei kehtaa kovin kauaa seisoskella lattialla, kun muut ahertavat hiki tukassa.



keskiviikko 18. joulukuuta 2019

Makean himo

Hyvään kuntoon pääseminen tarvitsee ensimmäisenä PÄÄTÖKSEN ryhtyä liikkumaan ja syömään terveellistä ravintoa.  Se on oikeastaan tärkein teko.  Toisena tulee heti pysyminen päätöksessä.  Kolmantena ylläpitäminen päätöksen suhteen.  

Kun ja jos on päässyt tähän saakka ja nähnyt vaikutukset on jo voiton puolella.  Minulle liikkuminen on ollut aina se helppo osuus ja liikunnan ylläpitäminen.  Terveellinen ravinto on kompastuskivi johon kompastun alinomaa.  Koitan tsempata itseäni ja kompastellen pystyn jonkun aikaa muistamaan mitä kuuluu syödä.  Ei tarvita, kuin tarjolla olevat suklaamakeiset tai hyvät tarjottavat kahvipöydässä, niin lankeaminen on varma.  Kenties minun pitäisi vahvistaa tahdon lujuutta.

Mistä löytyisi se viisastenkivi, joka saisi makeanmussuttajasta terveellisen ruuan perikuvan.  Ei se ensimmäinen suklaapala tai pullansiivu ole se väärä valinta vaan sen jatkumo.




Tämän linkin takaa löytyy muutama syy makeanhimoon.  Ne liittyvät useimmat perustarpeisiin.  Nälkään, uneen ja pariin muuhun tarpeeseen.  

Ensimmäisenä olen koettanut panostaa aamiaiseen.  Se on ainakin alku.  Hyvällä aamiaisella pärjää hyvin lounaaseen saakka tai ainakin hyvin pienen välipalan kanssa.  Siihen riittää hedelmä tai joku vastaava.  

Vaikea osuus itselleni on ilta ja television viereen istuminen.  Olosuhteet näkyivät linkissäkin olevan yksi tärkeä tekijä makeanhimoon.  Syöminen yhdistyy mielessä tiettyyn tapahtumaan.  Joillekin se on automatka, elokuvat tai kahvipöytä.  Olen vähän kateellinen ihmisille, jotka pystyvät kieltäytymään herkuista missä tilanteessa tahansa.  



Pieni pala harrastustani käheän äänen myötä.  Harrastukset vievät myös pois ruokapöydän äärestä.


maanantai 9. joulukuuta 2019

Painoilla vai ilman

Nyt on taas tulleet myyntiin pari vuosikymmentä sitten muodissa olleet painot nilkkoihin ja ranteisiin.  Heräteostona minäkin ostin nilkkapainot pari viikkoa sitten.  En niitä ajatellutkaan kävelylenkille laittaa ja siitä vähän varotellaankin.  Nilkat voivat rasittua vääristä paikoista. 

Olen painoja pitänyt kotosalla.  Ihan vaivihkaa voi harjoittaa jalkalihaksia ja vatsalihaksia televisiota katsellessa.  Kotona jumpatessa ne voisivatkin lisätä jonkun verran tehoa.  Niiden avulla voi kuluttaa 10-15 % enemmän energiaa.  Sen olen jostain lukenut.  Ostin aika kevyet painot 0,75 kg/1 kpl.  Kyllä ne sen verran tuntuivat etten jaksanut niitä ensimmäisenä päivänä pitää kuin pari tuntia.  Nyt menee jo puoli päivää kevyesti.

 Painoja suositellaan laittamaan ainakin kävellessä mieluummin vyötärölle lähemmäs vartaloa.  Minulla on siinä kohtaa oma vyötärörengas ei siihen mahdu.  Ranteisiin en laittaisikaan painoja.  Kädet ja olkapäät ovat jo sen verran kärsineet,  etteivät kestä ylimääräistä painoa.

Näin pienet painot ovat suhteellisen halpoja.  Näppärä tekee käsityönä omat.  

Tietysti harjoitusta voi lisätä muillakin keinoilla.  Tihentämällä tahtia tai kävelemällä mäkisemmässä maastossa.  Tämä tuntui silti kokeilemisen arvoiselta keinolta.  Laiskempi keksii aina keinoja.  Välikausiharjoitteluna nämä toimivat ihan hyvin.  Täälläpäin on satanut vettä ja välillä räntää, mieluummin sisällä painojen kanssa, kuin vesisateessa ilman painoja.

Lumi pysyy maassa noin yhden päivän ja sulaa pois vesisateessa.  




maanantai 18. marraskuuta 2019

Dash - ruokavalio terveellisempään elämään

Nyt tuli tämä akka siihen vaiheeseen, että olisi otettava itseään niskasta kiinni ja jätettävä huonot ruoka - aineet vähemmällä.  Verenpaine on koholla, enkä haluaisi vielä lääkkeisiin mennä.  Luin alla olevasta artikkelista Dash- ruokavaliosta.

Siinä on selkeästi ilmoitettu annosten määrä päivässä esim. 2000 kcal ruokavaliossa.  Tietysti painoarvo on hedelmillä ja kasviksilla ja hyvillä rasvoilla, mutta annoskoot ovat tarkeitä.  

Esimerkiksi näin:

  • Kalaa sekä vähärasvaista lihaa tai kanaa korkeintaan 6 annosta päivässä
DASH-ruokavaliossa yksi annos kanaa, lihaa tai kalaa on vain 30 grammaa. Siten esimerkiksi 5 annosta kanaa, lihaa tai kalaa päivässä on 150 grammaa.
Kananmunat lasketaan DASH-ruokavaliossa tähän kategoriaan. Yksi kananmuna on yksi annos. Munia suositellaan DASH-ruokavaliossa syötävän korkeintaan 4 viikossa
https://suomenterveysravinto.fi/blogi/verenpaineen-alentaminen-ruokavaliolla/

Tämä on minusta selkeä ohjelma minunkin seurata.  Syön ja teen vähän kaikkea mutu - tuntumalla.  Kenties tämän ohjelman avulla pystyisin terveellisempään ruokavalioon.  On tietysti kaikille hyväksi syödä tervellisemmin.

Ruokavalio ei ole ainoa tapa laskea verenpainetta.  Liikunta ja stressittömyys tuo hyviä tuloksia.  Kai se on niin, että tasapainoinen elämä, hyvä ravinto, liikkuminen ja uni saavat jos ei nyt ihmeitä niin askelia parempaan suuntaan. 


Elämä on kuin tämä jätkänkynttilä, palaa hetken suurella liekillä, hiipuu ja muuttuu tuhkaksi.  

Kaikki on loppujen lopuksi itsestä kiinni.  Mitä haluaa loppuelämältään, haluaako kulkea dosetti mukana ja kulkea lääkärissä vai onko elämällä vielä minulle annettavaa.  





sunnuntai 27. lokakuuta 2019

Liikkumisen lisäksi muita elämyksiä

Liikkumisen lisäksi haluan jotain muuta virkistäytymiseen.  Varsinkin näin syksyllä, kun pimeys laskeutuu aikaisin.  Kaupungista löytyy konserttia, teatteria ja muita tapahtumia, joihin voi osallistua.   Viime viikolla käytiin Mambo Italiano konsertissa.  Oli oikein sykähdyttävää kuunnella taitavien laulajien työskentelyä.  


Milana Misic, Amadeus Lundberg ja Tomi Metsäketo antoivat elämyksiä koko rahan edestä.  Italialaista musiikkia kevyestä oopperaan ja takaisin.  Kaikki esiintyjät osaavat työnsä, viihdyttämisen ja musiikin teon.  

Musiikkia tuntematonkin, kuten minä, voi nauttia tunteesta, minkä hyvä musiikki antaa.


Seuraavaksi olen menossa Kummituskävelyyn täällä Porissa.


Niitä kai järjestetään monessa muussa kaupungissa.  Ainakin hakutuloksissa ehdotetaan montaa kaupunkia.  Tämä Porin kävely kestää puolitoista tuntia ja siinä kerrotaan vanhojen rakennusten historiasta.  Se on vielä edessä joten en tiedä tarkasti mitä tapahtuu.  Se on kuitenkin mielenkiintoisen tuntuinen tapahtuma.

Vielä on edessä myös ruokailu ravintolassa ja syntymäpäivien viettoa.  On mukavaa, kun voi vielä tehdä kaikenlaista ja erilaista.  Ei kannata elämässä jymähtää vain yhteen harrastukseen vaan tutkia ympäristöä avoimin mielin ja silmin.  





keskiviikko 9. lokakuuta 2019

Värikäs ympäristö lisää iloa liikuntaan

Liikuttu on: tiellä, poluilla metsässä, pelloilla ja rannoilla.  Ruskaa ihailemassa  ja kuntoa nostamassa.  Näitä ihania värikkäitä päiviä ei kannata missata.  Raikkaan kirpeät aamut, aurinkoiset päivät ja pimenevät illat ovat minulle herkkua.  Tällä hetkellä nautin mieluummin ulkoliikunnasta kuin sisäliikunnasta.  Sateisina ja todella kylminä päivinä ehtii vielä mennä uimahalliin tai venytellä kotona.


Herkullisista väreistä saa voimaa jaksaa vielä kilometri tai kaksi.  Yleiskunto lisääntyy joka metrillä.  Olen aina vain vahvemmin sitä mieltä, ettei kannata itselle epämieluisaa liikuntaa harrastaa.  Kunnon karttuessa voi vauhtia lisätä jos haluaa.  Tässä iässä on tärkeämpää pitää mieli korkealla kunnon ohella.  


Pelloilla voi saapastella nyt hyvin puinnin jälkeen.  Se on kelvä versio suokävelystä.  Hiukan painuu maa jalan alla, mutta ei liikaa.  Tulee erilainen tuntuma kävelyyn.  

Järvien rannoilla on vielä rakentamatonta tilaa, missä voi ihailla maisemia ja nuuhkia veden tuoksua.  Jos ei ole venettä millä liitää, voi aistia tunnelman.



Metsäretkikin antaa hyvää mieltä.  Maanomistajan luvalla voi tehdä nuotion, jossa voi viivähtää.  Kaukaa viisas tekee klapeja nuotiopaikalle aikaisemmin.  Ei tarvitse kantaa mukana.  Kesällä siellä ei voi tehdä tulta varoitusten takia.  Syksylläkin mieluummin kylminä päivinä hirvikärpästen takia.


En ole mikään eräretkeilijä, minulle riittää parin tunnin pieni kävelyretki ja makkaranpaisto nuotiolla.  Kahvikin tuotiin termospullossa.  Siinäkin ajassa ehtii mietiskellä niitä näitä.  Kaverin kanssa on mukava rupatella ja kahvitella luonnossa.


Voituotteiden käyttö pienemmäksi

Rasva on hyvä renki, mutta huono isäntä.  Näin vanhaa sananlaskua lainatakseni. Oma keho on kokeilulaboratorio, jonka avulla voi ko...