keskiviikko 30. toukokuuta 2018

Lonkkien takia asento ja asenne kuntoon

Luekelin artikkelia studio55 sivulta.  Ikää tulee ja kaikenlaisia vaivoja.  Artikkelin tietona oli, että on neljä tapaa millä välttää lonkkaleikkaus.  Ei ollut mikään uutinen, että ne ovat: painonhallinta, liikunta, sopiva liikunta vaivoista huolimatta ja avun hakeminen ajoissa.

https://www.studio55.fi/terveys/article/4-tapaa-varmistaa-ettet-koskaan-joudu-lonkan-tekonivelleikkaukseen/6160122

Toiset menevät heti lääkäriin tai fysioterapeutille, kun tuntee kipuja, toiset sinnittelevät viimeisillä voimillaan työpäivän toisensa jälkeen vaikka sattuu ihan sairaasti.  Kultainen keskitie on tässäkin, varmaan hyvä juttu.

Oikeassa asennossa seisominen on ensimmäinen asia, johon pitäisi kiinnittää huomiota.  Pelkästään toisella jalalla seisominen vinossa pitempään aiheuttaa todennäköisesti kipuja.  Välillä näkee ihmisiä, jotka seisovat ihan mutkalla ässän lailla.  Siihen syyllistyn itsekin.  Ei mikään ihme, että lonkassa ja niskassa juilii.

Nuorena vielä kestää minkälaisia asentoja vain, ikääntyessä vaivat kertaantuvat.  Menemällä peilin eteen seisomaan ja ottamalla vakioasennon, näkee kuinka väärin seisoo.

Tietysti on hienoa, että leikkauksella saadaan lonkat kuntoon, mutta vielä hienompaa olisi jos ei tarvitsisi leikkaukseen mennä.  Terveenä eläkkeelle on hyvä slogan, kun siihen vielä lisää vauhtia vanhuuteen, niin elämä sujuu loppuun saakka ilman toisten apua.

Suomen sadan vuoden kunniaksi jaettu kuusi on vielä näin pieni, mutta hyvällä hoidolla sekin kasvaa vankaksi tukkipuuksi.  Ihminenkään ei pärjää ilman hoitoa pitkäikäiseksi.





maanantai 21. toukokuuta 2018

Pieniä onnen hetkiä lisää

Pienet onnen hetket antavat voimia jatkaa eteenpäin.  Päätökset oman terveyden parantamiseksi voivat olla uuden elämän alku ja voi saada lisää pieniä onnen hetkiä.  Kaikista kirjoista mielenterveyden ja onnellisuuden parantamiseksi löytyy paljon hyvia asioita.  Jokainen voi tehdä omia listoja, mistä tulee hyvä mieli tai olo parantuu edes vähän.  


Minäkin tein oman listani asioista jotka ilahduttavat omaa olotilaani, kun ottaa päähän joku asia.  Kaikkea ei voi tehdä joka päivä, silloin voi ottaa listasta yhden asian joka auttaisi juuri sinä päivänä.

  •  menen joka päivä liikkumaan
  •  vähennän jokaisena päivänä jonkun syömäni kaloripommin
  •  vietän paljon päihteetöntä aikaa
  • luen kirjoja
  • kuuntelen hyvää musiikkia
  • otan luonnon huomioon
  • teen jotain omin käsin

Listaa voisi jatkaa loputtomiin.  On paljon asioita, joita voisi kokeilla ensimmäistä kertaa.  Mielenterveyden kunto on tärkeä asia.  Minulla ja useimmilla muilla se on vain satunnaisia pahan olon tunteita.  Joillakin se menee sairauden puolelle, jolloin ei pärjää ilman apua.


Sen takia on hyvä, että mielen pitämiseksi tyytyväisenä tehdään jotain.  Mielelle ja keholle pitää antaa materiaalia, millä pitää itsensä kunnossa.




tiistai 8. toukokuuta 2018

Pyöräily jatkuu

Auto minulla taas on käytössä, mutta pyöräily jatkuu.  Ison kipinän pyöräilyyn antoi Kilometrikisa.


Yritysten henkilökunnat haastettiin pyöräilemään kesän läpi.  Aina saa hiukan virikettä lisää, kun seuraa oman joukkueen menestymistä kilometrien keräilyssä.  Siinä ei ole kuin voittajia.  En tiedä jaetaanko kisassa palkintoja tai muita huomionosoituksia.  Parantuva polkemiskunto antaa mielenvirkeyttä ja jaksamista lisää.  Minä en ole kovin hanakka työmatkapyöräilyyn, mutta muuten vapaa - ajalla on hauskaa kiertää vähän pidempää lenkkiä.  Ehkä se työmatkapyöräilykin alkaa kiinnostaa, kun oikein tulee lämpimiä kesäpäiviä.



Viimeksi 15 km pyörälenkillä kulutin yli 700 kaloria.  Se oli suorastaan huippua minulle.  Puhelimessa oleva Sport Tracker kirjaa pyöräilymatkan ja ajan.  Sitä ei tarvitse erikseen miettiä. 

Aurinkoisina päivinä on helppo lähteä pyöräilemään, ei tarvitse erikoisia varusteita.  Kypärä päähän, vesipullo mukaan ja polkemaan.  

Pyöräilyasento joskus tuottaa vaikeuksia.  Kädet väsyvät, jännitän ilmeisesti niitä liikaa tai hartioissa kiristää.  Pieni pysähtely antaa käsille lepoa ja taas jaksaa jatkaa.





Juoksuohjelmat

Koetan taas herätellä uinahtelevaa hölkkäintoani.  Löysin mukavan melkein nollasta lähtevän juoksuohjelman.  Olisin voinut aloittaa muutama...