keskiviikko 25. joulukuuta 2013

Liikuntaa ikäihmisille

Ikäihmisten liikunta on tärkeää.  Jokainen ikääntyy aikanaan.  Liikuntaa ei kannata jättää vanhennuttuaankaan.  Itsekin olen huomannut, että liikunta tuntuu välillä puulta ja täytyy suorastaan pakottaa itsensä liikkumaan.  En ole vielä eläkeiässä ja jos nytkin jo tuntuu vaikealta lähteä liikkumaan, niin mitä sitten silloin.  Löysin netistä mukavan sivun jossa on ikäihmisillekin liikkumisohjeita.
liikuntaa ikäihmisille Tietysti siellä on muutakin terveystietoa ja asiaa kaikenlaista.  Varsinkin liukkailla keleillä ulos lähteminen on vaikeaa.    Kaikilla ei ole kaveria jota pyytää mukaan.  Nyt on kaikenlaisia liukuesteitä kenkiin , joita käyttävät nuoremmatkin juoksijat lenkeillään.
 
liukuesteitä jalkineihin täältä linkistä löysin tilattavia esteitä.  Tällä hetkellä on musta maa, eikä ole liukastumisen vaaraa.  Toivottavasti vielä tulee lunta ja jäätyyhän se kun on pakkasta.  Sauvakävelyä voi harrastaa minkä ikäisenä tahansa.  Sauvojen kanssa on liukkaalla parempi liikkua kuin ilman niitä.
 
Jooga ja pilates ovat hyviä liikuntamuotoja kotona harrastettavaksi.  Ne ovat rauhallista liikuntaa jos niin haluaa.  
 
Tällaisista asioista kirjoittaminen on vähän itsensäkin motivoimista.  Näin jouluna tulee syötyä aivan liikaa ja liikunta auttaisi asiaa.
 
 

sunnuntai 22. joulukuuta 2013

Joulu on jo ovella

Joulua kohti mennään, että hurisee.  Kaapeissa odottaa herkkuja jos jonkinlaisia.  Kaikki on syötävä kahden viikon aikana.  Olen jonkun verran saanut hillittyä herkkujen hamstraamistani, mutta en vielä kokonaan.  Koitan edelleen opetella jakamaan syömistä koko päivälle, etten syö kerralla itseäni ähkyyn saakka. 
 
Joulusta nauttiminen näkyy vatsamakkaroissa tammikuussa.  Koitan pitää oman peilikuvani muistissa ja rajoittaa syömistäni.  Liikkuminen joulunpyhinä on lähinnä olohuoneesta keittiöön ja vessan kautta takaisin. 
 
Sain viikolla sen verran itsestäni irti ja kävin tutustumassa työpaikan kuntosaliin.  Ehkä siellä tulisi nyt käytyä.  Harvassa työpaikassa on oma ilmainen kuntosali.  Ei sielläkään mitään tunkua ollut, rauhassa sai olla.  Moni ei jaksa enää rankan työpäivän jälkeen punnertaa painojen kanssa.  Vuorotöissä olevat eivät pääse aina järjestettyihin ohjattuihin tunteihin.  Silloin on mukavaa jos on mahdollisuus tehdä kaikenlaista ominpäin.  Kaikki liikunta on aina kotiinpäin ja hyödyksi. 
 
Tänä vuonna ei taideta saada lumista joulua. 

sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Tuoliton tammikuu

Tuoliton tammikuu on  aivan oiva keksintö, tipattoman tammikuun lisäksi.  Liikkumisen ja liikkuvuuden lisäämiseksi jopa parempi.  Totesin sen omakohtaisesti, kun olin työpisteessä, jossa joutui kävelemään aika paljon.  Ei juurikaan ollut istumiseen mahdollisuutta, vaikka ajan puolesta olisi ehtinyt.  Työtehtävät sanelivat sen.
 
Jaksoin viikonloppuna aivan eri tavalla tehdä pienen hölkkälenkkini.  Pieni istuminen ei tee hallaa, mutta jatkuva istuminen kyllä.  Selkä on istuessa kovalla koetuksella, eikä veri kulje jaloissa kunnolla, kun ne ovat puristuksessa.  En sano, että seisominen paikallaan koko päivän olisi mukavaa.  Jos pystyy kävelemään välillä, niin se on loistava juttu.
 
Sitten on tietysti nojatuoliin tai sohvalle jumittuminen illaksi television eteen.  Voisihan sitä nousta nojatuolin taaksi seisomaan ja tekemään venytyksiä.  Televisiosta tuskin tulee niin keskittymistä vaativaa ohjelmaa, etteikö välillä voisi kävellä tai tanssahdella ympäri olohuonetta. 
 
Pienikin liikkumisen lisäys ottaa pois syötyjä kaloreita.  Laihtuminen kun on niin hidasta, että kaikki keinot ovat sallittuja.  N. kolme kuukautta sitten jätin juuston syönnin vähemmäksi, kuukausi sitten jätin iltamakeat syömättä.  Paino on pudonnut kaksi kiloa.  Toivottavasti edes lopullisesti.
 

 

sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Rauhoittava talvi

Talvi on hyvää rauhoittumisen aikaa.  Pari päivää maalla on hyväksi mielialalle.  Ei tietokonetta, ei lehtiä vain hiljaisuus.  Raikas ilma puhdistaa keuhkoja, ulkona tulee oltua enemmän.  On vielä vain vähän lunta, pelloillekin pääsee kävelemään.  Voi ihmetellä peuran jälkiä tai rusakon.  Puut ovat saaneet oksilleen ensimmäisen lumipeitteen.
 
Erilaisessa maastossa tarpominen tekee hyvää löysille reisilihaksille.  Ojien yli mememinen vaatii ja käsiäkin apuun.  Isommat ojat on ylitettävä neljällä raajalla kuten eläimet. 
 
Ymmärrän hyvin toisten ihmisten mielenkiinnon retriittejä kohtaan.  Minä en ohjatusta hiljaisuuden oppimisesta piittaa.  Oma retriittini on metsässä ja pelloilla kävely.  Pääosassa on luonto.  Maaseudulla on monessa paikassa jo niin tyhjää,  on harvinaista jos siellä ihmisen kohtaa.  Eläimetkin osaavat piilotella ihmistä.  Luonnossa ei tavallinen kulkija näe lintua tai oravaa suurempaa eläintä.  Vanhoja rakennuksia käyn ihastelemassa.  Tämäkin lato on seissyt tässä samassa paikassa vuosilymmeniä.
 

 
 
 
 
 

tiistai 3. joulukuuta 2013

Jumppa tehoaa

Kotijumppakin voi olla tehokasta.  Hain kirjastosta jumppakirjan, jossa on dvd mukana.  Siinä on neljä 15 minuutin ohjelmaa jotka voi tehdä peräkkäin tai miten vain.  Kirjassa on liikeiden seikkaperäiset ohjeet.  Liikkeet ovat yksinkertaisia, joten ne voi tehdä ilman ohjeitakin.  Yksinkertaisia, mutta tehokkaita.  Mukana ovat aerobic, juoksu, nyrkkeily ja tanssi.  Musiikkia ei ole ympätty mukaan vain selostus.  Sekin oli virkistävää.  Ei tarvinnut olla välttämättä joka tahdissa mukana.
 

Sarjaan kuuluu muitakin 4*15 minuuttia jumppakirja-dvd yhdistelmiä.  Voihan sitä tietysti jumpata muutenkin kuin ohjeen tai dvd:n mukaan.  Dvd antaa lisää tahtia jumppaamiseen.  Ilman sitä liikkeet ovat välillä hakusessa, kun ei muista heti toista liikettä perään. 
 
Kannattaa jumpata, ettei jähmety kuten nämä jäät parin talven takaa.
 
 

Hyvinvointipaino

 Törmäsin hyvinvointipainosta kertovaan artikkeeliin Kiloklubisivulla.  Siinä oli paljon asiaa.  Painoindeksi on eri asia kuin hyvinvointip...