maanantai 25. huhtikuuta 2016

Suolla voi liikkua

 
Suo on kiehtova kohde liikkumiseen keväällä.  Ei ole hyttysiä, mättäät ovat vielä kohmeessa, on raikas sää ulkoiluun.  Suunnat on hyvä pitää mielessä.  Suolla väsyy pian jos joutuu harhailemaan kauan.
 
 
 
 
 
Mättäät painuvat kulkijan alla sen verran, että rasva palaa ja hiki tulee.  Suo on hyvää harjoitusmaastoa kuntoilijalle.  Hikoamista lisää, kun laittaa liikaa päälle, niin kuin minulle kävi.  Olisi sitä ohuemmankin takin voinut päälleen vetää, eikä toppatakkia.
 
Aurinko paistoi ja kulkeminen oli ihan joutuisaa.  Muutama oja jouduttiin ylittämään.  Suo on ojitettu muutama vuosikymmen sitten ja ne ovat kasvaneet jonkun verran umpeen.  Silti piti ottaa varman päälle niitä ylitettäessä, ettei mennyt rähmälleen.
 
 
Kurjen huuto kajahteli avoimella suolla.  Ääni kuulosti hyytävältä, mutta tutulta.  Sitä ei tarvitse pelätä.  Ne eivät päästä katsojaa kovin lähelle.
 
 
Suon ovat kauniita vaikka kasvit ovat talven jälkeen vasta lähtemässä kasvuun.
 
 







sunnuntai 10. huhtikuuta 2016

Lihaskunto hyväksi kotona

Selailin netissä kuntosalien sivustoja, jos vaikka innostuisin lähtemään salille.  Eivät oikein kiehtoneet salien hinnat ja tarjonta.  Kuukausimaksut olivat aika kalliita.  Halvemmalla pääsisi jos sitoutuisi vuoden sopimukseen.  Silloinkin pitää erikseen sanoa irti sopimus jos ei halua jatkaa.  Samaa touhua kuin kestotilauslehdillä.
 
Bongasin kuitenkin minulle sopivan ohjelman yhdeltä sivustolta.  Kotona tehtävä rasvanpoltto-ohjelma neljäksi viikoksi 20 €.  Tilasin ja tulostin ohjeen.  Nyt se on vain itsestä kiinni onnistuuko.  Viikko on nyt tehty ja ihan kivalta tuntui.  Ei liian raskas, eikä liian kevyt.  Oman kunnon mukaan voi ohjelmaa keventää tai lisätä tempoa.
 
 
 
En ole tiennyt, että kuntosalien valinnoissa voisi olla tämän sorttista tarjontaa.  Piukat Paikat on salin nimi.  Voi olla, että muissakin on samanlaisia, mutta tämä nyt sattui silmiini ja sopi kukkarolle.
 
Itsekin voi ohjelmia suunnitella, valmiin ohjeen noudattaminen on helpompaa.  Tämä ostamani ohjelma sisältää kiertoharjoittelua, kuvien ja ohjeiden kanssa.  Kolme kertaa viikossa puoli tuntia kerrallaan.  Lisäksi suositellaan 2 kertaa viikossa 45 minuuttia kävelyä tai jotain muuta aerobista liikuntaa oman halun mukaan. 
 
Mahdollisesti tämä antaa kipinän jatkaa lihaskuntoa parantavaa liikuntaa jatkossakin.  Ei aina tarvita hienoja kuntosalilaitteita lihaskunnon parantamiseen.  Kahvakuulan korvasin kahdella käsipainolla ja stepperin portailla.  Muita tarvikkeita ei tässä ohjelmassa kaivattu. 
 

 

sunnuntai 3. huhtikuuta 2016

Siikainen kuvissa

Mökkikuntani Siikainen on maaseutua perinteisessä mielessä.  Olen kuvannut siellä paljonkin.  Mökillä tietysti etupäässä, mutta joitain kuvia muualtakin.  Siellä on paljon liikuntamaastoa sekä kesällä, että talvella.
 
 Siikaisissa on metsää, suota, järviä ja peltoja.  Asukkaita siellä ei paljon ole n. 1500.  Kesällä väki tuplaantuu mökkiläisten myötä.
Hirvijärven kalliot

Paljon on vielä perinteistä rakennuskantaa.




Siikaisten kirkko






Isojärvi


Annankeidas




Siikaisjärven rantaa



Hirvijärven laavu
 

Jano lähtee alkoholittomallakin

Alkoholittomat oluet ovat hyvä tapa huijata suuta ja vatsaa.  En ole vuosikausiin juonut humaltuakseni, pari olutta saunan jälkeen on ollut...