Cooper vai hölkkääjän vauhdilla

Cooperin testistä voidaan olla montaa mieltä, mutta kyllä se jonkun tasoisen arvon antaa kunnosta.  Ihan juoksua harrastamattomalle se ei anna oikein hyvää lukua.  Jotkut sanovat, että yli 50 vuotiaille kuntopyörätestit olisivat parempia.  Juoksu on raskas laji.  En saisi hyvää tulosta siinä testissä tällä hetkellä.  Jaksan juosta pitkähkönkin matkan, mutta vauhti ei ole sitä luokkaa kuin testissä vaaditaan.  Tässä Kuntoplus lehden taulukossa on huomioitu vanhempikin väestön osa.  Siinä käytetään kuntolukua, jonka laskutapaa en oikein vielä sisäistänyt.  Olisin sen testin mukaan ehkä keskitason kuntoinen.  Sitähän en tiedä kun en ole vielä kokeillut.  Matka ainakin kannattaa mitata hyvin, ettei tule pettymyksiä. 

 http://kuntoplus.fi/testaa-itsesi/liikuntatestit/cooperin-testi-ja-kuntoluku

Juoksuradalla testaus onnistuisi parhaiten.  En ole ihan varma voiko kentille mennä noin vain juoksentelemaan.  Ainakin pienemmillä kentillä se onnistuu.  Kuntoratojen 1 km lenkki voisi olla toinen helppo testipaikka. Yksi kertaa on heikko tulos.  Jos sen jaksaa 12 minuutin aikana juosta kaksi kertaa, on jo hyvässä kunnossa.  Kolme kertaa tietää jo huippukuntoa.
 
Kävelemälläkin voi päästä testissä aika hyvään tulokseen.  Kun kymmenen minuutin kävelyvauhdin per km saa nopeutettua 8 minuuttiin, on jo hyvässä iskussa.  Ehkä sekin riittäisi meikäläiselle.
 
Mielikuvissa oma kunto tuntuu aina vähän paremmalta kuin todellinen kunto.  Rauhallisesti ainakin testiin pitäisi lähteä.  Ensin vähän lämmittelyä ja venyttelyä.  Ei olisi kiva jos lihakset paukkuisivat ensimmäisillä metreillä palasiksi, noin kuvainnollisesti sanottuna.
 
Kukat tuoksuvat polkujen vierellä.  Kesä on hienoa aikaa ulkoliikunnalle.
 

   
 
 

Kommentit

Suositut tekstit