tiistai 23. kesäkuuta 2015

Lomalla liikun, en liiku, liikun


Liikkuva ihminen on kesälomallaan ollut laivalla, autossa, patikoimassa ja uimassa.  Kaikkea ehtii, kun vain mennä viipottaa.  Kesäloman aika on ollut kylmää ja sateista.  Se ei ole kovin paljon vaikuttanut menemiseen.  Sattui sentään yksi lämpimämpi päivä, että pääsin käymään maauimalassa.  Uimahallit ovat kiinni, yksi kylpyläkäynti kerrytti uimakokemusta hiukan.  Niissä ei ole kovin suuret altaat, joten uimisesta ei voi puhua.  Polskia ja liikehtiä voi muuten.  Ne ovatkin tarkoitettu lähinnä lapsiperheille ajanvietteeksi.  En oikein sitäkään ymmärrä, että altaanreunalla tarjoillaan oikein ruokaa.
 

Säätä ei saisi päästää vaikuttamaan liikkumiseen.  Kyllä sateettomalla kelillä on tietysti mukavampi ulkoilla, säälle nyt ei voi mitään.   Sisäliikunta ei tunnu kesällä miltään.  Ulkona linnut livertävät ja kukat tuoksuvat.  Raitis ilma on hyväksi keuhkoille ja iholle.

Talvella saa olla sisällä ihan tarpeeksi.  Pyrinkin olemaan ulkona niin paljon kuin voin.  Sateessakin voi hölkätä.  Ilma on kosteana happirikkaampaa.  Silloin ainakin, kun voi lenkin jälkeen tempaista märät vaatteet pois ja mennä saunaan tai suihkuun. Näin kävi juhannuksena.  Olin katsovinani, että ei hetkeen sada ja lähdin lenkille.  Vähän matkaa juostuani sade alkoi, enkä keskeyttänyt lenkkiäni.  Sade kasteli minut päästä varpaisiin.  Ei se pahalta tuntunut, märältä vain.


 
 
 

tiistai 9. kesäkuuta 2015

Mittarit käynnissä

Ei ole tehnyt yhtään mieli uimaan luonnonvesiin.  Lämpötila on pysytellyt aika viileänä.  Olenkin ottanut kesälomaliikuntana klapien kärräämisen ja pinoamisen.  Siinä on yhdistettynä voimalajit, kestävyyslajit ja venyttely.
 
Oman tekemisen mittaaminenkin on kiinnostanut.  Hurahdin minäkin aktiivisuusrannekkeeseen.  Otin ihan halvimman mallin mitä löysin.  Minulla kun tuo innostus kaikkeen uuteen pakkaa lopahtamaan aika pian.  Jos nyt kesäloman ajan koittaisi pitää mukana.  Puhelimeen yhdistettynä siitä on mukava seurata päivittäiset askeleet, energian kulutus ja tavoitteeseen pääsy.  Yksi minua kiinnostanut ominaisuus on unen seuranta.  En tiedä kuinka paljon siihen voi luottaa, mutta se näyttää kuinka monta kertaa yössä herää tai nukkuu kevyesti.  Niitä on kai sellaisiakin malleja, jotka näyttävät paremmin unen laadun esim. uniapneaan viittaavat merkit.
 

Kaikenlainen mittaaminen on muotia.  Aamulla täytyy heti nousta puntarille, vaikka tietää jo mennessään, ettei grammaakaan ole lähtenyt.  Vähintään askelmittari on vyötäröllä tai aktiivisuusranneke kädessä. 
 
Kävellessä tai juostessa katselee tämän tästä kelloa, miten paljon aikaa tänään on mennyt lenkkiin.  Oman kävelymatkan tietää, kun katsoo kelloa lähtiessä ja tullessa.  Minulla menee normaalivauhtia käveltyyn yhteen km 10 min.
 
On ihan hyvä, kun jollain tavalla saa itsensä liikkeelle.  Ranneke pärähtää värisemään aika ajoin jos on laittanut hälytyksen päälle.  Siihen turtuu aika äkkiä.  Suriskoon siinä kaikessa rauhassa, minä en nyt lähde liikkeelle.
 
Uimarannan pukukoppi saa vielä odottaa kävijöitä
 
 

maanantai 1. kesäkuuta 2015

Jalkahierontaa ja suolahuoneessa

Kesäloma alkoi sateisena, mutta se ei haitannut mitään.  Rentouduin suolahuoneessa puolisen tuntia saaden samalla kiinalaista jalkahierontaa.  Hiljainen musiikki soi taustalla ja laitoin silmäni kiinni nautiskellen rauhasta.  Kumpaakaan en ole aiemmin kokeillut ja pidin hoidoista niin paljon, että tilasin uusintakierroksen.  Suolahuoneesta olen kyllä kuullut puhuttavan ja sen keuhkoja avittavasta vaikutuksesta.
 
Jalkojen hieronta akupisteitä painellen ja kevyesti hieroen oli ihan uusi tuttavuus.  Liikunnan harrastajalla on aina vähän jalkavaivoja, niin minullakin.  Tätä voi suositella ainakin rentouttavana asiana.

"Hoito on shiatsuun pohjautuva jalkojen alueen akupisteiden ja energiaratojen käsittely, joka rentouttaa, virkistää jalkojen veren-ja nestekiertoa ja vilkastuttaa aineenvaihduntaa."


Ei aina tarvitse odottaa, että sairastuu ja tarvitsee jotain hoitoa.  Hoidot ennen sairastumista voivat olla avain terveempään elämään. 

Minä pidän terveyttä tavoiteltavana ja maksan sen ylläpitämisestä haluamillani tavoilla.  Kaikki ei sovi kaikille, mutta niistä löytää jokainen oman keinonsa.  Jos terveyttä saa pidettyä yllä itse liikkumalla ja terveellisillä elintavoilla, se on hyvä.  Joskus on vaan mukava kun joku hellii ja hoitaa, on se sitten vieras tai tuttu.




 

Liikunnallisesti lahjakas

Kenestä näin voisi sanoa?  Toisten mielestä lahjakkaan pitäisi voittaa useamman tyypin lajissa.  Mielestäni liikunnallisesti lahjakas on he...