torstai 19. helmikuuta 2015

Liukkaat mäet, ladut ja tiet

Laskiainen meni liukkaissa keleissä.  Mäenlaskua en harrasta, sivusta on mukava seurata vauhdikasta menoa.  Pihoilla ja pyöräteillä on ollut niin liukkaita paikkoja, että välillä on mennyt hiipimiseksi.  Jalka on noussut n. 2 mm jään piinasta.  Parempi on varoa, ettei makaa jalka tai käsi murtuneena pitkään.
 
 
 
Talviurheilu on monipuolistunut vuosikymmenien aikana.  Lajeja riittää joka lähtöön.  Perinteiset lajit pitävät pintansa ihan mukavasti.  Falunin kisat ovat alkaneet.  Katsottavaa riittää hiihdosta ja mäenlaskusta kiinnostuneille.  Me saamme haluamaamme viihdettä, sillä viihdettähän urheilu katsojille enimmäkseen on.  Suomalaiset saavat tehdä parhaansa pärjätäkseen norjalaisille ja muille maailman huipuille.  Tänä päivänä Ristomatti Hakola yllätti hyvällä hiihdolla.  Ei ihan vielä loppukilpailuun yltänyt.
 
Toivottavasti seuraavina päivinä ylletään mitalitaisteluun saakka.  Pieni ja sisukas Suomen urheilijat haluavat aina olla hiihdossa ja muissa urheilulajeissa parhaimmilla paikoilla.
 
Liukkaat ladut ja kelit alkavat vedellä viimeisiään, vaikka ollaan vasta helmikuun puolessa välissä.  Säätiedoissa sanottiin oltavan monta astetta lämpimämmässä kuin normaalisti.
 
 
 

perjantai 13. helmikuuta 2015

Jumppa kotona virkistää, videot avuksi

Jumppavideoilla yritetään saada kaikki liikkumaan.  Aina joskus löytää varteenotettavia vaihtoehtoja.  Kaikkein hauskempia ovat sellaiset liikeohjeet, joita voi tehdä kotona kaikkien kotipuuhien välissä.  Muutama liike silloin tällöin pitää lihakset liikkeellä.  Tästä linkistä lähtee pyörimään senioreiden lämmittelyjumppa.  Seniori 365.
 
 
Tässä videonpätkässä vahvistetaan reisilihaksia.  Voisin kuvitella tekeväni näitä liikkeitä ruuan kypsymistä odotellessa.  Tämä kestää 4 minuuttia.  Parikin tämän mittaista liikesarjaa päivässä tuntuu jo jossain.
 
Rintalihakset jäävät usein vähälle huomiolle venyttelyssä.  Käpertyminen eteenpäin jatkuvasti aiheuttaa paljon haittaa.  Voimistaminen ja venyttely auttavat siihen.  Usein ajatellaan, että vain selkälihakset ovat tärkeät kuntouttaa.  Rintalihaksien jännittyminen tuntuu olkapäissä ja ranteissa saakka.  Pienet venytykset pitkin päivää tuntuvat mukavilta.
 
Seuraavassa tanssillista hathajoogaa.  Musiikkia kuunnellessa voi tehdä minkälaisia liikkeitä tahansa.  Minusta musiikin mukaan liikehtiminen tuottaa iloa niin mielelle kuin keholle.
 
 
Sisällä on mukava liikkua, mutta niin on ulkonakin. Jos ei ihan voimistella kehtaa, niin kävely antaa puhtia päivään.  Talvisessa metsässä on olo kuin temppelissä.  Tuuli humisee ja ilma on raikas.
 
 

torstai 5. helmikuuta 2015

Hiihto on hieno laji

Hiihto on hienoa ulkoliikuntaa.  Pieni pakkanen ei tunnu pahalta keuhkoissa.  Suksi kulkee eteenpäin mukavasti, samoin pito on kohdallaan.  Lenkki tuntui hyvältä sielussa saakka.  Hiihdossa keho on kokonaan liikkeessä mukana.  Hartiatkin saavat liikuntaa.  Hiihto on kuntoilutasolla kevyempää kuin hölkkä.  Suksen kanssa eteneminen on liukuvaa, jota voi vielä avustaa sauvoilla.  Hölkässä jalat kannattelevat kehoa ja jalkojen nostelu vaatii voimaa.
 
On mahtavaa kun voi valita kumpaa haluaa tehdä.  Yhtenä päivänä hiihtää, toisena hölkkää.  Siinä saa tehoharjoitusta päästä varpaisiin. 
 
 
Poriin tuli vasta tällä viikolla sen verran lunta, että hiihto tuntui hiihtämiseltä, eikä multakokkareiden väistelyltä.  Talviurheilukeskukset ovat erikseen, pelloilla ja metsissä hiihtelijöitä olisi enemmän, jos joku ensin tekisi ladun.
 
Joissakin paikoissa kaupunkien liepeillä moottorikelkka tekee latuja muuallekin kuin urheilukeskusten yhteyteen.  Niitä voisi olla enemmänkin.  Ei uppohangessa hiihtämisessäkään vikaa ole, vähän raskaampaa se on.  Enemmänkin se muistuttaa kahlaamista.
 

Hyvinvointipaino

 Törmäsin hyvinvointipainosta kertovaan artikkeeliin Kiloklubisivulla.  Siinä oli paljon asiaa.  Painoindeksi on eri asia kuin hyvinvointip...