keskiviikko 29. toukokuuta 2013

Juoksu helteellä

Tällä viikolla olen pysynyt tavoitteessani, kaksi pyöräilykertaa töihin ja hölkkälenkki kerran.  Ilmat ovat olleetkin kauniita, sadekaan ei ole yllättänyt.  En pidä helteestä, pyöräilyssä siitä ei ole niin haittaa.  Juokseminen helteessä on hikinen juttu.  Muutaman kilometrin jaksaa juosta ilman juomaa, mutta pidemmällä matkalla nesteytys on tarpeen.  Olen jostain lukenut ja testannutkin sen, että pieni määrä n. 2 dl 15-20 minuutin jälkeen.  En ole osallistunut mihinkään kilpailuun, olen juossut pitempiä matkoja ihan harrastuksen vuoksi.  Kirjoittaessani tätä hain vahvistusta oletuksilleni ja löysin tämän kirjoituksen.

"Nestetankkausta tulisi harjoitella ja jo valmistavien harjoituslenkkien aikana, jotta juoksija löytää itselleen sopivan tankkausrytmin ja säästyy maratonin aikana vatsanväänteiltä. Tarvittavan nesteannoksen määräytyminen on yksilöllistä, mutta janontunnetta ei pidä odottaa. Yleinen nesteytysohje on pari desilitraa parinkymmenen minuutin välein. Jos jano pääsee yllättämään lenkillä, nestevajausta on jo päässyt syntymään".
Lainaus juoksukoulu.fi

Juomavyö on hankittu silloin kun pidempiä matkoja juoksentelin.  Ehkä vielä joskus pääsen samaan kuntoon.  Tällä hetkellä 5 - 6 km on tarpeeksi.  Muutaman kilon pudotus auttaisi siinä asiassa.   Maratoniin en ikinä pysty, enkä haluakaan.  10-15 km olisi ihan hyvä tavoite näillä ikävuosilla ja kiloilla.
Kesäloma on vielä edessäpäin, silloin jaksaa kenties paremmin.



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun aina kommenteista. Kirjoita ja ole samaa mieltä tai väitä vastaan.